مصائب روستایی در مازندران؛ وقتی تابستان فرا می رسد!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، افراکتی قائم شهر، با همه پیشرفت هایش چند سالی است که با کمبود جدی آب رو به روست و قطعی آب در تابستان برای آنها به عادت تبدیل شده.

مصائب روستایی در مازندران؛ وقتی تابستان فرا می رسد!

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، افراکتی، روستایی در قائم شهر، استان مازندران که به دلیل نزدیکی به شهر، تقریبا از بافت روستایی خارج شده است و تنها حفظ ظاهر آن هم وجود اراضی کشاورزی، زراعی و باغی، آن را در میان روستاهای این شهرستان قرار داده است. با وجود حفر دو حلقه چاه در این روستا، به دلیل مجاورت چند روستا در کنار هم و تامین آب برای آنها، افراکتی با مشکل کم آبی روبه روست.

این روستا در بخش مرکزی قائم شهر است که 45.85 کیلومترمربع مساحت دارد و بیش از 1000 خانوار نیز در آن زندگی می نمایند؛ روستایی که با وجود ظاهر شهری با کمبودهایی روبرو است و وقتی به فصل تابستان می رسند، مصائب آنها شروع می گردد.

  • فیلم | روایت 13 ساعت تشنگی کنار چشمه های آب

قصه از آن قرار است که آب یکی از این دو حلقه چاه کاهش یافته و چاه دیگر نیز شن دارد، به همین خاطر، این دو حلقه چاه جوابگوی احتیاج مردم این روستا نیست.

نکته عجیب در افراکتی وجود دبه های زرد و آبی فراوان در هر خانه ای است، به طوری که در شرایط مطلوب آنها را پُر می نمایند تا در شرایط نامناسب، از آب بی بهره نباشند.

مختاری، بانویی که در افراکتی زندگی می نماید، گفت: با وجود بارندگی فراوان، پیش بینی مان درست از آب در آمد و با وجود این که در شروع فصل تابستان هستیم اما آب در این روستا قطع می گردد.

وی اضافه نمود: تنها یک ساعت در روز آن هم به میزان اندک، آب در لوله های آب خانه های افراکتی جریان داشت و با وجود این که چند سال از وعده شان برای حفر چاه جدید می گذرد، خبری از مسئولان نشده است.

مختاری با گلایه از عملکرد مسئولان گفت: تسهیلات مسکن روستایی، ساختماهای روستا را چند طبقه نموده اما هنوز آب به طبقه اول نمی رسد و طبقه های بالا آب مورد احتیاجشان را با دبه از حیاط خانه تامین می نمایند.

وی همچنین درخصوص سایر مسائل این روستا بیان نمود: حتی اگر آب هم در روستای افراکتی قطع نباشد، برای پخت و پز مناسب نیست.

یکی دیگر از اهالی روستای افراکتی گفت: کم آبی و قطعی آب عظیم ترین مشکل این روستاست و باید از مسئولان پرسید، آیا واقعا در سال 2020 بایست هنوز از نبود و قطعی آب حرف زد؟

او ادامه داد که از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی دوچاه در روستا حفر شده است اما کوچکی مخزن جوابگوی جمعیت دو روستای مجاور هم نیست و تابستان که چاه ها کم آب می شوند اهالی چشم به راه منتظرند تا کسی سر برسد و معضل 5 ساله آنها را حل نماید.

درگیری دو روستا بر سر آب!

ذبیحی، یکی دیگر از اهالی گله مند روستا از معضل 5 ساله قطعی آب گفت: 5 سال است که در اوایل تابستان دچار قطعی آب می شویم، اوضاع با پیگیری مسئولان همچنان به همین منوال است.

وی ادامه داد: دو حلقه چاه برای تامین آب روستاهای لهرم و افراکتی قائم شهر حفر شده اما چاهی که آب روستای افراکتی با آن تامین می گردد کم آب و شن و املاح دارد.

ذبیحی اعلام نمود: از چاهی که آب روستای لهرم تامین می گردد برای مردم افراکتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که این امر موجب کمبود آب یا قطعی آن در روستای لهرم شده و اعتراض هایی را به همراه داشته است.

وی اضافه نمود: در زمستان مشکل آب کمتر به چشم می خورد اما به محض این که هوا گرم شد با کمبود آب روبرو می شویم و اینجاست که مسئولان روستایی مجبور به استفاده از چاه دارای شن می شوند، به گونه ای که آب شن دار به مخزنی راهنمایی شده و پس از ته نشین شدن، به منبع اصلی وارد می گردد و همین امر شروع چالش هاست.

پمپ سوزی هر ساله به واسطه آب شن دار!

ذبیحی گفت که وجود شن در چاه حفر شده مختص روستای افراکتی، موجب پمپ سوزی هرساله موتور آن می گردد و برای تعمیر و روشن شدن دوباره موتور هزینه زیادی باید پرداخت کرد، از سویی، منبع ذخیره نماینده آب شن دار کوچک است و پس از تخلیه، به دلیل کم آب بودن چاه روستای افراکتی، زمان زیادی برای پر شدن می گیرد و همین امر، طولانی شدن قطعی آب و یا افت فشار آن را به همراه دارد.

استفاده از آب چاه کشاورزی برای نوشیدن

این فرد ساکن روستای افراکتی اظهار کرد: مشکل به آنجا رسید که تصمیم گرفتند آب چاه کشاورزی را به منبع آب خوراکی مردم وصل تا از این طریق آب شرب تامین گردد که با اعتراضات مردمی همراه شده و این کار انجام نشد، در حال حاضر به دلیل وجود املاح شن و گچ در آب از آن برای مصارف شرب، استفاده نمی کنیم.

وی توضیح داد که تمامی شیرهای آب در این روستا با پارچه ای بسته است تا از ورود املاح شن و گچ بیشتر جلوگیری کند، حال تصور کنید آبی که در آن گچ، ماسه و آهک وجود دارد چه طعمی خواهد داشت.

اختصاص ندادن 300 میلیون تومان بودجه از علت های قطع آب در افراکتی

مصطفی زمانی، مدیر امور آبفار شهرستان قائم شهر در این خصوص گفت: در سال گذشته 300 میلیون تومان اعتبار برای آبرسانی به روستای افراکتی خواهان شدیم که متاسفانه تخصیص پیدا نکرد، سال جاری نیز مجددا همین میزان اعتبار درخواست دادیم که امیدواریم تخصص پیدا کند تا شرایط آب شرب روستای افراکتی بهبود یابد.

وی اعلام نمود: به دلیل کم بودن آب در چاه روستای افراکتی، افزایش مصرف و ورودی کم مخزن ها پر نمی گردد و افت فشار را شاهد خواهیم بود.

منکر مشکل آب شرب مردم نیستیم

زمانی همچنین در خصوص گلایه مردم روستای افراکتی مبنی بر وجود شن و گچ در آب این روستا، اعلام نمود: با وجود اینکه مسئله ای بابت وجود املاح به دلیل ته نشین شدن در مخزن آب وجود ندارد اما منکر مسائل ناشی از کم آبی برای مردم نیستیم، باید به این نکته توجه کرد که، در هر قطعی و وصلی طبیعی است که املاح و رسوب لوله کشی وارد منازل گردد.

با هر قطعی برق، آب قطع می گردد

وی همچنین در خصوص گلایه مردم که با هر قطعی برق، آب نیز قطع می گردد، گفت: به دلیل اینکه چاه ها مجهز به دیزل ژنراتور نیستند با این مشکل روبرو هستیم اما تهیه این دستگاه در اولویت برنامه های آبفار واقع شده است. در قائمشهر نزدیک به 1000 دیزل ژنراتور احتیاجمندیم تا با قطعی برق، مردم دچار قطعی آب نشوند اما متاسفانه این امر هم تا به امروز محقق نشده است.

یک ماه تا تخصیص بودجه برای حفر چاه

مجید عبداللهی، مدیر عامل آب و فاضلاب استان مازندران نیز درمورد مسائل آب شرب روستای افراکتی، اعلام نمود: به دلیل افزایش حجم مصرفی آب در تابستان دو حلقه چاه حفر شده در روستای افراکتی جوابگوی احتیاجهای این روستا و روستای لهرم نیست.

وی اعلام نمود: در هفته گذشته این روستا دچار قطعی آب بود، در حال حاضر این مشکل مرتفع شده است اما به دلیل افزایش مصرف آب در تابستان کاهش فشار، امری طبیعی است.

مدیر عامل آب و فاضلاب مازندران اظهار کرد: قطعی برق در این روستا، قطعی آب را نیز به دنبال دارد و مسائل آن را دو چندان نموده است، وجود و نصب دیزل ژنراتور در این روستا ضرورت و در دستور کار واقع شده است.

پمپ سوزی در مازندران طبیعی است

عبدالهی همچنین در خصوص پمپ سوزی هرساله در روستای افراکتی نیز گفت: پس از تخلیه آب از چاه، املاح آب در یک منبع ته نشین می گردد، سپس بعد از پمپ باد به منبع بعدی آب انتقال داده می گردد، رسوب کردن شن در پمپ و سوختن پمپ ها امری طبیعی است و در هر سال حدود 7 هزار پمپ در این استان تعویض می گردد.

وی در انتها اعلام نمود: به همین دلیل 300 میلیون تومان بودجه برای حفرچاه در روستای افراکتی نظر گرفته شد که تا یک ماه آینده تخصیص بودجه مشخص تکلیف خواهد شد.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34963

به "مصائب روستایی در مازندران؛ وقتی تابستان فرا می رسد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصائب روستایی در مازندران؛ وقتی تابستان فرا می رسد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید