آسیب های روانی و کاهش کیفیت زندگی پس از تصادفات جاده ای

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پژوهشگران با انجام یک مطالعه مروری نظام مند، کیفیت زندگی افراد آسیب دیده را پس از حوادث جاده ای مورد آنالیز قرار دادند.

آسیب های روانی و کاهش کیفیت زندگی پس از تصادفات جاده ای

به گزارش خبرنگاران، سوانح رانندگی یکی از دلایل اصلی مرگ ومیر جوانان است و بخش اعظم قربانیان حوادث رانندگی را نیروهای سازنده و فعال جامعه تشکیل می دهند. بدون شک از دست دادن نیروی انسانی فعال که عامل اصلی توسعه هر جامعه ای هستند، عوارض و خسارت های مالی، مالی و اجتماعی وسیعی را متوجه جامعه خواهد نمود.

پیامدهای ناشی از این حوادث هم یکی از عمده ترین عوامل ناخوشی در جامعه است و از ابعاد مختلفی می تواند برای خانواده ها و کل افراد جامعه مساله آفرین باشد. این حوادث نه تنها به طور مستقیم آسیب جسمی به افراد وارد می نمایند، بلکه به طور غیرمستقیم هم بر روی عملکرد روانی-اجتماعی و کارکرد وی تاثیر دارند.

باید توجه داشت که صدمات جسمی با مراقبت های پزشکی و بازتوانی درمان می شوند؛ اما فشارهای روانی-اجتماعی آن گاهی از چندین هفته یا ماه تا چندین سال و گاهی سراسر عمر ادامه می یابند و شرایط زندگی فردی، شغلی، اجتماعی و عاطفی را دچار اختلال می نماید.

بر همین اساس، پژوهشگران با انجام مطالعه ای مروری و نظام مند، کیفیت زندگی افراد آسیب دیده را پس از حوادث جاده ای و رانندگی مورد آنالیز قرار دادند.

برای انجام این مطالعه توصیفی، مقطعی و نظام مند، کلیه مقالات علمی مرتبط با این موضوع به زبان انگلیسی و فارسی، به وسیله جستجوی کلمات کلیدی در پایگاه های داده استخراج شدند و ارزیابی شدند.

پس از آنالیز مقالات استخراج شده، 24 مقاله مرتبط با موضوع که معیارهای ورود به این مطالعه مروری را داشتند، انتخاب شده و مورد آنالیز قرار گرفتند. از بین مطالعات اجرا شده، سه مطالعه در فرانسه، سه مطالعه در ایران، دو مطالعه در استرالیا، دو مطالعه در تایوان، دو مطالعه در کلمبیا، دو مطالعه در آمریکا و یک مطالعه در هر یک از کشورهای ژاپن، غنا، سوئد و هلند اجرا شده بود.

در این بین، دو مورد از مطالعات، حوادث رانندگی موتور سواران را آنالیز نموده بودند و بقیه مربوط به حوادث خودرویی بودند. بعلاوه دو مطالعه مربوط به کیفیت زندگی بچه ها پس از حوادث رانندگی بود و دیگر مطالعات بر روی بزرگسالان اجرا شده بود.

آنالیز یافته های این مطالعات نشان داد که کیفیت زندگی افراد بعد از حوادث رانندگی کاهش می یابد. بعلاوه با بیشتر شدن این آسیب ها، کیفیت زندگی، بیشتر کاهش می یابد.

در مطالعه حاضر، اختلال استرس پس از حادثه یا PTSD به اسم یکی از اصلی ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر کاهش کیفیت زندگی افراد، مطرح شد. این موضوع در مطالعات دیگر هم به اسم اصلی ترین عامل به وجود آمده پس از سوانح رانندگی، گزارش شده است.

در یکی از مطالعات آنالیز شده در این مطالعه مروری، اسم شده است که پیگیری های تلفنی بیماران پس از ترخیص، منجر به بهبودی آن ها در مقایسه با دیگر افراد می گردد.

پژوهشگران با بهره گیری از نتایج مطالعات آنالیز شده، پیشنهاداتی را به منظور کاهش اندازه بروز تصادفات جاده ای و بهبود کیفیت زندگی قربانیان، پیشنهاد کردند:

- فرهنگ سازی برای کلیه سازمان های ارائه نماینده خدمت درخصوص در نظر گرفتن امر سلامت در اجرای تمام پروژه ها(سلامت در تمام سیاست ها)؛

- آموزش و اطلاع رسانی به عموم جامعه در جهت رعایت اصول رانندگی؛

- ارتقای فرهنگ کار تیمی در جهت بهبودی هرچه سریع تر بیماران و قربانیان حوادث جاده ای

- ارائه مشاوره های رایگان در مراکز دولتی و یا تحت پوشش قرار دادن خدمات مشاوره ای به وسیله بیمه، به منظور حمایت روانی از آسیب دیدگان.

در انجام این تحقیق فرزاد رحمانی پژوهشگر تیم پژوهشی طب اورژانس، نفیسه واحد؛ پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی مبتنی بر شواهد دانشگاه علوم پزشکی تبریز و علی سیف فرشد از اداره کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی، مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه بهار امسال، به صورت مقاله علمی با اسم کیفیت زندگی افراد آسیب دیده پس از حوادث جاده ای: مرور نظام مند در مجله طب اورژانس ایران، منتشر شده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 61750

به "آسیب های روانی و کاهش کیفیت زندگی پس از تصادفات جاده ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های روانی و کاهش کیفیت زندگی پس از تصادفات جاده ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید