آسمان را در آینه این دریاچه نگاه کنید!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دریاچه نمک چاکا

دریاچه ای زیبا و کم عمق را تجسم کنید که آنقدر عمق کمی دارد که می توانید به راحتی در آن راه بروید، دریاچه ای که پهنه آسمان را در خود منعکس می نماید و دست آسمان و زمین را به هم می رساند. شب هنگام، چراغانی ستاره های آسمان نمای دیگری به دریاچه می دهد و روی دیگرش را به نمایش می گذارد. داریم درباره دریاچه نمک چاکا در چین حرف می زنیم خبرنگاران را همراهی کنید و با این دریاچه بیشتر آشنا شوید.

آسمان را در آینه این دریاچه نگاه کنید!

بلورهای نمک در کناره های دریاچه و در کف آب خبر می دهند که با دریاچه ای روبرو هستیم که غلظت بالایی نمک دارد. در قسمت هایی چند ضلعی های نمکی کف آب چیزی است که فقط در دریاچه های نمک کم عمق دیده می گردد حتی می توانید در کناره های دریاچه مجسمه های بزرگی از نمک را پیدا کنید. دریاچه نمک چاکا در نزدیکی شهر چاکا در چین یکی از زیباترین دریاچه های نمکی دنیاست. چاکا در واقع یک دریاچه نمک بزرگ است که حدود 9 کیلومتر طول و 15 کیلومتر عرض دارد و رویش را لایه ضخیمی از نمک پوشانده است.

در طول فصل های خشک، اندازه دریاچه خیلی کوچک می گردد و فقط در هنگام بازندگی دریاچه به اندازه واقعی اش می رسد. این دریاچه بسیار کم عمق است و در قسمت هایی وقتی پا در داخل پهنه آب می گذارید و می خواهید در طول دریاچه راه بروید آب فقط تا مچ پایتان می آید. گاهگاهی، وقتی آسمان با ابرهای سپید ظاهری خیال انگیز پیدا می نماید آب های آبی و زلال دریاچه انعکاسی از آسمان لاجوردی را به نمایش می گذارند و انگار آینه ای بزرگ بر روی زمین پهن شده است پس بی دلیل نیست که به دریاچه نمک چاکا آینه آسمان می گویند آینه ای که آسمان هر وقت اراده کند می تواند گوشه ای از زیبایی هایش را در این دریاچه به تماشا بنشیند. با دیدن این دریاچه نمک زیبا، دریاچه سالاردو ییونی بولیوی در نظرتان مجسم می گردد هرچند که اینجا بسیار کوچکتر از دریاچه بولیوی ست.

اما چه شد که این دریاچه نمک به وجود آمد و چرا غلظت نمکش در این حد بالاست؟ محلی که این دریاچه در آن واقع شده است روزگاری دریایی کم عمق بود، حرکات جنبشی زمین باعث شد که سطح زمین به اندازه 3 هزار متر بالا برود و فلاتی بزرگ و گسترده را شکل دهد. آب های کوچک باقی مانده از دریا در این فلات دریاچه های نمک را به وجود آوردند که یکی از آن ها دریاچه نمک چاکا ست. با گذشت سال ها آب باران و رودخانه های فصلی، نمک های کوه ها را به سمت دریاچه سرازیر کردند و غلظت نمکش را افزایش دادند به طوری که امروز این دریاچه بیش از 5 متر نمک دارد.

نمک این دریاچه استخراج می گردد و به مصرف خوراکی می رسد و جالب است بدانید که بیش از 3 هزار سال است که مردم نمک این دریاچه را برداشت می نمایند. در زمان سلسله هان غربی در سال های 206 پیش از میلاد تا 25 پس از میلاد زندگی مردم قبایل به نمک این دریاچه بستگی داشت.

در نیمه دوم قرن هجدهم بهره برداری زیادی ازاین دریاچه به عمل آمد، به دلیل منابع عظیم نمک استخراج از این دریاچه اصلا کار سختی نبود چون فقط با کنار زدن لایه بالایی دریاچه می شد به نمک خیلی زیادی رسید. این روزها استخراج نمک از این دریاچه به روش مکانیکی انجام می گردد و این به کارخانه نمک چاکا اجازه می دهد تا هر سال صدها تن نمک باکیفیت فراوری کند نمکی که در سراسر چین به فروش می رسد و حتی به کشورهایی مثل ژاپن، نپال و خاورمیانه هم صادر می گردد.

منبع: amusingplanet.com

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: الی گشت
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15037

به "آسمان را در آینه این دریاچه نگاه کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمان را در آینه این دریاچه نگاه کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید