کرونا و ایران؛ اثبات توانمندی در اوج تحریم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بر اساس گزارش های موجود و به اذعان مقامات بسیاری از کشورهای عظیم جهان، تحریم های آمریکا علیه ایران چیزی از توانمندی این کشور در مبارزه با بدترین اپیدمی جهانی ویروس کرونا کم نکرده است.

کرونا و ایران؛ اثبات توانمندی در اوج تحریم

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه ای خبرنگاران، افزایش قربانیان دنیای کرونا به بیش از 108 هزار نفر با بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر مبتلای تأیید شده، موجب وقوع اختلالات گسترده در گرماگرم کوشش دولت­ها برای آهسته کردن فرایند سرعت این بیماری تنفسی جدید شده است.

در این گزارش اقدامات بعضی کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه، آذربایجان و آسیای مرکزی در مبارزه با این ویروس آنالیز شده است.

ایران

به گفته حسن روحانی، تحریم های ایالات متحده مانعی در برابر ایران برای مبارزه با بدترین شیوع ویروس کرونا در خاورمیانه نشده است.

به گفته وی، ایران به دلیل انسجام، مدیریت خوب و مناسب و نیز کادر پزشکی ماهر و حرفه ­ای با مسئله ای روبرو نشده است.

وی همچنین با استناد به سخنان رئیس بانک مرکزی این کشور خاطرنشان کرد که ایران در تأمین ارز خارجی تا سرانجام سال هیچ مشکل ندارد.

این در حالی است که تحریم ­های ایالات متحده، درآمد نفتی را تا حدودی کاهش داده و اقتصاد ایران را با مشکلاتی روبرو ساخته است.

روحانی اذعان داشت: ما ذخیره خوبی از کالاهای اساسی برای ماه­ های آینده داریم و وزرای کشاورزی و صنعت گزارش­ های بسیار امیدوارنماینده­ای از شرایط در ماه­ های آینده ارائه داده ­اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا مورگان اورتاگوس، در حساب توئیتر خود نوشت: اظهارات روحانی تأیید این نکته بود که تحریم­ های مالی ایالات متحده علیه ایران مانع از مبارزه و مقابله این کشور با شیوع دنیای ویروس کرونا نمی ­شود.

اورتاگوس در توئیت خود نوشت: ما بارها گفته­ ایم تحریم های ایالات متحده خللی در واکنش و مقابله ایران با بحران COVID-19 نمی ­شود.

در همین اثنا جو بایدن معاون رئیس جمهور پیشین امریکا و رقیب ریاست جمهوری حزب دموکرات در تاریخ 2 آوریل به افرادی که خواهان کاهش تحریم ­های ایالات متحده علیه ایران بودند، پیوست.

این تحریم­ها در سال 2018 پس از آن که دونالد ترامپ ایالات متحده را از توافق هسته­ ای سال 2015 با ایران خارج کرد، مجدداً اعمال گشت.

بایدن گفت: در یک بحران بهداشت دنیای معنی ندارد که با قطع دسترسی به یاری ­های بشردوستانه مورد احتیاج، با ظلم و ستم این مشکل را زیاد کنیم.

بایدن گفت: ایالات متحده باید اقدامات زیادی مثل اعطای مجوز به شرکت­های پزشکی و داروسازی و ایجاد یک کانال اختصاصی برای بانک­های بین ­المللی به منظور حمایت از ایران در مبارزه با COVID-19 انجام دهد.

طبق آمار رسمی ایران، شمار جان باختگان ناشی از ویروس کرونا در این کشور به 4474 نفر از بین بیش از 71 هزار مورد ابتلای قطعی به این ویروس است.

اخیراً تهران اقدامات سخت­گیرانه­­ تری از جمله ممنوعیت مسافرت بین شهری و وضع قوانین و بعضی پروتکل ها برای فاصله گذاری اجتماعی، در کوشش برای مهار این ویروس است.

مقامات ایران خواهان برطرف تحریم ­های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا در شرایط کنونی شده ­اند.

ایران مبلغ 5 میلیارد دلار بودجه اضطراری برای مبارزه و مقابله با شیوع ویروس کرونا از صندوق بین المللی پول درخواست نموده است.

روسیه

رئیس کلیسای ارتودوکس روسیه در ایام شیوع کرونا اقدام به یک گردش در اطراف مسکو با یکی از مقدس ­ترین تندیس­ های این کشور در کوشش برای رهایی پایتخت روسیه از ویروس کرونا نموده است.

موتور حامل پدر کریل و تندیس تندرنس در تاریخ 3 آوریل در بزرگراه رینگ مسکو که بیش از 100 کیلومتر طول دارد، حرکت داده شد.

کریل 73 ساله از مردم خواست تا در خانه بمانند و همراه او دعا نمایند تا از ابتلا به این ویروس همه گیر رهایی یابند تا زمانی که پایتخت تحت قرنطینه و بازرسی شدید قرار گرفته است.

براساس اطلاعات موجود، تا به امروز بیش از 15 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در کل روسیه و 130 مورد فوتی ثبت شده است.

برای کاهش گسترش این ویروس، در بیشتر مناطق روسیه به صورت خودجوش اقدامات جداسازی (قرنطینه) و تعطیلی کسب و کارهای غیر ضروری صورت گرفته است.

رئیس جمهور امریکا دونالد ترامپ گفته ایالات متحده تجهیزات پزشکی از روسیه پذیرفته است و نگرانی بابت تبلیغات ندارد.

ترامپ گفته بود طی تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه و بحث در خصوص مبارزه با شیوع ویروس کرونا، ولادیمیر پوتین ارسال تجهیزاتی را پیشنهاد داده است.

ترامپ شرایط را بسیار خوب اعلام نموده بود.

ترامپ در یک جلسه توجیهی در کاخ سفید گفته بود: می­ توانستم از شما تشکر کنم یا تشکر نکنم من می­گویم (کار شما) قابل قبول است و می­ پذیرم.

ترامپ همچنین اضافه کرد: ممکن است اقدامات بیشتری هم انجام گیرد.

وی گفت: در صورتی که درخواست کنیم، پوتین یاری­ های بیشتری ارسال می­ کند.

ایالات متحده تأیید کرد که یک هواپیمای روسی حامل وسایل مورد احتیاج از قبیل دستگاه­های تهویه و تجهیزات حفاظت شخصی به نیویورک رسیده است.

اما از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه مورگان اورتاگوس خاطرنشان کرد که این کالاها خریداری شده ­اند اما در خصوص میزان هزینه پرداختی برای این تجهیزات توسط ایالات متحده چیزی بیان نکرد.

اما منتقدین کرملین این سوال را مطرح کردند که چرا مسکو تجهیزات به خارج از کشور ارسال می نماید درحالی که مشکلاتی در تأمین احتیاجهای خود دارد.

آسیای مرکزی

قرقیزستان پس از مرگ مردی در منطقه جنوبی اوش که آزمایش ابتلا به ویروس کرونا در او مثبت بوده، اولین مورد فوتی از COVID-19 را ثبت نموده است.

مقامات بهداشت و سلامت قرقیزستان خاطرنشان کردند این مرد 61 ساله، که دچار بیماری زمینه ­ای جدی بود، سفری به خارج از کشور داشته و پس از بیمار شدن تحت مراقبت قرار گرفته است.

وی پس از انجام آزمایش ویروس کرونا و مثبت شدن آن، در بیمارستان بستری شد.

مقامات قرقیزستان می گویند تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور آسیای مرکزی به بیش از 370 نفر رسیده است.

نورلان ارمکبایف وزیر دفاع این کشور اعلام نموده برای یاری به مبارزه با شیوع ویروس کرونا و همچنین ایجاد اشتغال موقت برای افرادی که به دلیل تعطیلی کسب کارها و قرنطینه شغل خود را از دست داده ­اند، هزاران سرباز و افسر ذخیره به مدت سه ماه فراخوانده می ­شوند.

در دیگر کشور آسیای مرکزی، ازبکستان، تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا به بیش از 860 مورد رسیده و 4 نفر نیز در اثر این ویروس جان خود را از دست داده ­اند.

در دو کشور دیگر این منطقه یعنی تاجیکستان و ترکمنستان، تا به امروز مقامات به طور رسمی هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت ننموده ­اند.

ترکمنستان

در یک نشست تلویزیونی هیأت دولت، رئیس جمهور ترکمنستان قربانقلی بردی محمداف برای اولین بار به طور علنی از واژه ویروس کرونا استفاده کرد.

بردی محمداف گفت: ویروس کرونا در دنیا در حال اوج ­گیری است و تأثیر منفی بر اقتصاد دارد.

رهبر ترکمنستان همچنین دستور داد تا اقدامات لازم برای مقابله با گسترش شیوع ویروس کرونا انجام بگیرد.

وی به طور خاص اذعان نکرد که کشور با شیوع این بیماری تنفسی روبه رو است.

در این کشور جمهوری شوروی سابق هنوز هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده است.

ح

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 28623

به "کرونا و ایران؛ اثبات توانمندی در اوج تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و ایران؛ اثبات توانمندی در اوج تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید