کرونا نمایشگاه محمد احصایی را تعلیق کرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کرونا نمایشگاه مروری بر چهار دهه آثار سید محمد احصایی در گالری بوم را هم به حالت تعلیق درآورده است؛ این در حالی است که پس از سال ها نمایشگاه انفرادی این هنرمند عرصه خوشنویسی ایران برگزار شده بود.

کرونا نمایشگاه محمد احصایی را تعلیق کرد

به گزارش خبرنگاران، قرار بود این نمایشگاه که از 20 دی ماه شروع شده تا 16 اسفند ماه دایر باشد، اما چند روزی است به سبب جلوگیری از اشاعه بیماری کرونا به حالت تعلیق درآمده و اعلام شده تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

در این مجموعه نمونه هایی از آثار این هنرمند پیشکسوت به نمایش درآمده است که از سال 1354 به بعد خلق شده اند و شامل نمونه هایی از مجموعه های شناخته شده ای مانند عشق، آن، محبت، الفبای ازلی و... است.

اما در میان این مجموعه دو اثر مرثیه برای دریاچه ارومیه و مرثیه برای دریاچه هامون دارای نوعی ذات اعتراضی و کنش گر این هستند که در عرصه نقاشی خط امر کمتر دیده شده ای محسوب می گردد.

احصایی درباره اثر مرثیه برای دریاچه ارومیه که سال 1392 خلق شده است، می گوید: وقتی به اطراف نگاه می کنم خیلی چیزها مرا متأثر می نماید و برای پرداختن به آنها انگیزه پیدا می کنم. خشک شدن دریاچه ارومیه نیز از جمله مسائلی است که مرا متأثر کرد. چند سال پیش جنبشی توسط هنرمندان نقاش به وجود آمد که به خشک شدن دریاچه ارومیه عکس العمل نشان دهند. من آن موقع ایران نبودم، اما وقتی که از این موضوع آگاه شدم اثری را با موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه به وجود آوردم که عناصر نمادینی مانند رنگ خاک، هجوم تلخی ها و فشارهایی که توسط الف های سیاه ایجاد شده و بستر دریاچه را تنگ نموده و در فشار قرار داده اند دیده می گردد.

احصایی اضافه نمود: به همین دلیل دریاچه هامون نیز ماجرای مشابه و حتی مصیبت بارتری دارد، زیرا اطراف آن زندگی جریان دارد، اما خشک شدن دریاچه تأثیر خیلی بدی بر آن گذاشته است. این مسئله سال های طولانی است اتفاق افتاده و بیشتر مرا متأثر می نماید؛ چون یک منطقه بزرگ و آباد در ایران تبدیل به منطقه ای خشک و فقیر شده است. بنابراین اثر دوم را با عنوان مرثیه برای دریاچه هامون در سال 1393 به صورت مستقل کار کردم.

احصایی یادآور شد: این دو اثر عکس العمل به کسانی است که متوجه نیستند حیات شان ارتباط مستقیم با طبیعت اطراف شان دارد. اینکه آدم ها به طبیعتی که از آن به وجود آمده اند توجه نمی نمایند و قدر آن را نمی دانند بسیار رنج آور است. این مناطق سال ها آباد بوده، اما حالا خشک است و من دیگر طاقت رفتن به آنجا و دیدن آن مناظر را ندارم. طبعاً کسی که کمی حساس باشد و اطراف را ببیند، از آنچه اطراف دریاچه و مردم آن می گذرد گله مند می گردد.

احصایی درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه دربردارنده مجموعه ای است که در طول 40 سال توسط آقای هاشم نیا، مدیر گالری بوم گردآوری شده و آثاری که از من یا گالری ها و حراج ها خریداری نموده اند را به نمایش گذاشتند. این مجموعه به نوعی نماینده سال های مختلفی است که کار کردم و آثار کلاسیک، مدرن و مینی مال در نمایشگاه دیده می گردد. حتی تعدادی از کارها آن قدر متفاوت از سایر آثارم هستند که ممکن است برای بیننده قابل باور نباشد همه این کارها را یک نفر به وجود آورده است.

او درباره شیوه کاری خود شرح داد: دستمایه کارم در نقاشی، کلمات فارسی و ایرانی است. می توانستم طبیعت بی جان یا پرتره بکشم، اما چون قبلاً سال ها سابقه خطاطی داشتم و از کودکی در این زمینه کار می کردم، نگاهی متفاوت به خطاطی برایم موضوع خاصی بود. هدف من چیزی جدا از آن تعریف معمول خوشنویسی بود که مطالبی را به خط خوش و زیبا می نویسند. در شیوه کلاسیک هدف و موضوع این کار یک تعریف معین دارد، یعنی نوشتن مطالب زیبا با خط زیبا. اما من با توجه به درسی که خواندم به خطاطی نگاه هنری داشتم و فلسفه خاصی از آن درآوردم. آن چیزی که وسیله ارتباط جمعی و خوانش و انتقال مفاهیم بود را وسیله کارم کردم و از دل آن تصویری به وجود آوردم که مسئله خوانش در آن به کلی از بین می رود. ممکن است بیننده کلمه آشنایی در این میان پیدا کند و آن را دنبال نموده و به مضمون خاصی برسد. پس نگاه کردن این کارها برای هر شخص مفهوم اختصاصی خودش را دارد و این مسئله بستگی به زمینه ذهنی، تحصیلات و تمایلات درونی او دارد.

این دوازدهمین نمایشگاه گالری بوم است و به روال همیشگی این گالری، تمامی آثار به نمایش درآمده در زمره گنجینه این گالری و با هدف حمایت از هنر ایران ارائه می گردد و جنبه فروش ندارد؛ البته چهار اثر از نمایشگاه سید محمد احصایی به گنجینه شخصی هنرمند تعلق دارد.

سید محمد احصایی متولد 1318 در قزوین است، او در زمینه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی افزون بر داخل کشور، شهرت بین المللی دارد. احصایی را از بنیان گذاران نقاشیخط در ایران به شمار می آورند.

احصایی از سال 1354 آثاری با موضوع اسم اعظم الله و عبارت توحیدی لا اله الا الله خلق می نماید که به نوعی ذکر تصویری و نمودی از عرفان و تصوف اسلامی است.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 23546

به "کرونا نمایشگاه محمد احصایی را تعلیق کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا نمایشگاه محمد احصایی را تعلیق کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید