ویتامین کاو اثر پایین بودن آن روی بیماران کرونا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ویتامین کا به گروهی از ویتامین ها گفته می گردد که در انعقاد خون نقش دارند. کا مخفف واژهٔ لخته شدن یا انعقاد به زبان آلمانی است که با حرف کا آغاز می گردد.

ویتامین کاو اثر پایین بودن آن روی بیماران کرونا

ویتامین کا زمانی در خبر ها آمد که پژوهشی در هلند نشان داد رابطه ای میان شرایط بد بیماران کووید 19 و پایین بودن میزان ویتامین کا در این بیماران وجود دارد. اما ویتامین کا چیست و از مشاهدات و پژوهش های جدید چه یاد می گیریم؟

ویتامین کا به گروهی از ویتامین ها گفته می گردد که در انعقاد خون نقش دارند. کا مخفف واژهٔ لخته شدن یا انعقاد به زبان آلمانی است که با حرف کا آغاز می گردد. ویتامین کا پروتئینی را که برای لخته شدن طبیعی خون ضروری است فعال می نماید و این پروتئین به بهبود زخم ها و جلوگیری از خون ریز بیشتر یاری می نماید.

به بسیاری از نوزادان ویتامین کا تزریق می گردد تا جلوی بیماری خطرناک، اما نادر خونی را بگیرند. این کار برای این است که در بیشتر نوزادان میزان ویتامین کا پایین است. شواهدی مبنی بر فواید دیگر ویتامین کا وجود دارد از جمله بهبود شرایط استخوان ها و قلب. هر چند هنوز برای نظر قطعی در این مورد احتیاج به پژوهش های بیشتری است.

سبزی های برگ سبز، مثل کلم و اسفناج منابع خوبی برای ویتامین کا 1 هستند

ویتامین کا اشاره به دو گروه کوچک از ویتامین ها دارد، این دو گروه اصلی، کا1 (فیلوکینون) و کا2 (مناکینون) است. هر دو کارکرد مشابهی دارند هر چند هنوز پژوهش های بسیاری ضروری است تا تفاوت میان این دو به درستی دریافته گردد.

ویتامین کا2 نسبت به کا1 بهتر جذب می گردد و مدت زمان طولانی تری در بدن ذخیره می گردد، اما بدن شما می تواند مقداری از ویتامین کا1 که می خورید را به کا2 تبدیل کند. کا1 بیشتر در سبزی های برگ سبز مانند کلم، اسفناج و بروکلی وجود دارد و از طرف خدمات بهداشت ملی بریتانیا (ان اچ اس) به عنوان گونهٔ اصلی خوراکی ویتامین کا شناخته شده است.

پژوهشی دریافته است که ویتامین کا2 در برخی از انواع پنیر های هلندی و فرانسوی وجود دارد البته مقدار آن نسبی است و بستگی به نوع پنیر، زمان عمل آمدن آن و میزان چربی و ناحیهٔ جغرافیایی فراوری آن دارد. پنیر های پر چربی وکهنه میزان بیشتری کا2دارند، پنیر کامامبر، گودا و ادامر مقدار زیادی ویتامین کا2 دارند.

ویتامین کا محلول در چربی است به این معنی که زمانی بهتر جذب می گردد که همراه با غذا های دارای چربی سالم مصرف گردد؛ مانند روغن زیتون، ماهی های روغنی، دانه های خوراکی و میوه های مغز دار.

خیلی از منابع ویتامین کا2 دارای چربی هستند، اما وقتی سبزی های برگ سبز را می خورید یادتان باشد که کمی چربی به غذای خود اضافه کنید. تای ایبیتوی، مشاور رسمی تغذیه و رژیم غذایی می گوید: بهترین راه برای یاری به جذب ویتامین کا اضافه کردن کمی روغن زیتون به غذاست.

بزرگسالان روزانه به حدود 1 میکروگرم (μg) ویتامین کا به ازای هر کیلوگرم وزن بدن احتیاج دارند. احتیاج بیشتر افراد به این ویتامین به وسیله رژیم غذایی آن ها تأمین می گردد. ایبیتوی می گوید این ویتامین در غذایی که می خوریم به وفور یافت می گردد. به همین دلیل در میان بزرگسالان بریتانیا کمبود ویتامین کا نادر است.

برخی افراد بیماری هایی دارند که باعث می گردد در معرض خطر کمبود ویتامین کا قرار گیرند برای مثال اختلال در جذب چربی.

ویتامین کا می تواند در بدن ذخیره گردد. خدمات بهداشت ملی بریتانیا (ان اچ اس) توصیه می نماید اگر از مکمل های غذایی ویتامین کا استفاده می کنید باید مراقب باشید، چون مقدار زیاد آن به بدن آسیب می رساند. هر چند مصرف 1 میلی گرم یا کمتر از آن در روز بعید است که آسیبی برساند.

افرادی که دارو های رقیق نمایندهٔ خون مانند وارفارین مصرف می نمایند نباید مکمل های غذایی ویتامین کا را بدون مشورت با پزشک مصرف نمایند. هم چنین باید از خوردن مواد غذایی دارای ویتامین کا به مقدار زیاد خودداری نمایند، چون جلوی عملکرد صحیح دارو را می گیرد.

پژوهشی نشان داده است که برخی پنیر ها از جمله کامامبر، دارای ویتامین کا2 هستند

ویتامین کا و یافته های کوویدـ19

حالا بپردازیم به پژوهشی در هلند که نشان داد در میان بیماران مبتلا به کوویدـ19 کسانی که کمبود ویتامین کا دارند عوارض شدیدتری نسبت به کسانی که مقدار کافی ویتامین کا مصرف می نمایند، نشان می دهند.

این پژوهش به آنالیز ویتامین کا پرداخت تا دریابند آیا این مادهٔ غذایی نقشی در محافظت بافت های کشسان موجود در ریه ها دارد که ویروس به آن حمله می نماید.

ایبیتوی شرح می دهد که از بین رفتن بافت کشسان باعث می گردد افراد احساس نمایند به سختی نفس می کشند و نشانه های تنگی نفس پیدا می نمایند. البته کوویدـ19 به دلیل عفونت و التهاب باعث ایجاد لخته های خونی می گردد و ویتامین کا هم به ایجاد لخته های خونی یاری می نماید، در نتیجه این پژوهش باعث بروز بحث و مصاحبه هایی در مجامع علمی شد.

با اینکه نتایج این پژوهش نشان می دهد که ممکن است ارتباطی میان کمبود ویتامین کا و پیامد های بدتر در بیماری کوویدـ19 باشد، ایبیتوی می گوید که این پژوهش بر مبنای مشاهدات است و ممکن است در آن مغالطهٔ علت شمردن مقارن رخ داده باشد (چه بسا که هم زمانی دو حادثه به دلیل علت سومی باشد). پژوهشگران در پی اجرای آزمایش های مداخله ای هستند تا دریابند آیا مکمل غذایی ویتامین کا می تواند به بهبود شرایط بیماران کوویدـ19 یاری کند.

رژیم غذایی متعادل برای تقویت سیستم ایمنی بدن مهم است و تغذیهٔ بد آن را تضعیف می نماید.

کوشش کنید تا انواع مختلفی از میوه ها و سبزی ها را بخورید تا اطمینان پیدا کنید که همهٔ مواد لازم و مورد احتیاج برای سیستم ایمنی خود را مصرف نموده اید.

سارا استانر، مدیر علمی بنیاد تغذیهٔ بریتانیا می گوید: هر ریز مغذی نقش ویژه ای بر سیستم ایمنی ما دارد، یکی از آن ها را قهرمان نکنیم.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 35771

به "ویتامین کاو اثر پایین بودن آن روی بیماران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین کاو اثر پایین بودن آن روی بیماران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید