ولاسکو روی مربیان ایرانی نیز تاثیرگذار بود

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ناصر شهنازی در گفتگو با خبرنگاران، درباره تشکیل کار گروه مشورتی فدراسیون والیبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: حرکت مثبتی بود که فدراسیون انجام داد و تعدادی پیشکسوت و افراد آشنا به والیبال در آن حاضر شدند. تعداد دیگری هم می توانند به این کارگروه اضافه شوند. استفاده از خرد جمعی برای انتخاب سرمربی تیم ملی حرکت خوبی است.

ولاسکو روی مربیان ایرانی نیز تاثیرگذار بود

انتخاب گزینه خوب برای تیم ملی سرمایه گذاری است نه هزینه

کارشناس والیبال ادامه داد: زمان مناسبی برای انتخاب سرمربی داریم. والیبال ایران در جایگاهی خوب در دنیا واقع شده است و سرمربیان، علاقه مند به قبول هدایت تیم ملی والیبال ایران هستند چرا که تیم ملی جواز حضور در المپیک را دارد و هر مربی علاقه مند است در المپیک حضور داشته باشد و رزومه خود را ارتقا دهد. بنابراین باید در انتخاب سرمربی دقت و اصلح ترین گزینه را انتخاب کنیم. والیبال ایران از اقبال عمومی خوبی برخوردار است. زمانیکه صحبت از هزینه می کنیم باید بدانیم این هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است چرا که کسب نتایج خوب تیم ملی، شادی مردم را به دنبال دارد و این سرمایه گذاری است.

وی تاکید کرد: بحث هزینه در والیبال مهم است چرا که والیبال با سایر رشته های گروهی متفاوت است، در رده بندی دنیای در جایگاه هشتم واقع شده است و در والیبال دنیا ازجمله تیم های مطرح به شمار می رود. پس باید سرمایه گذاری کنیم.

مردم از تیم ملی والیبال توقع دارند

شهنازی ادامه داد: بازی های المپیک گل سر سبد تمام مسابقات است که هر چهار سال یک بار برگزار می شود. همه تیم ها علاقه مند به کسب بهترین نتیجه و عملکرد هستند به همین دلیل سرمایه گذاری ها چهارسال (از یک المپیک به المپیک بعدی) است. تیم ملی والیبال دومین حضور خود در المپیک را تجربه می کند. المپیک 2016 ریو نخستین حضور بود و شادی حضور داشتیم، بازی های خوبی ارائه و نتیجه خوبی هم کسب شد اما المپیک توکیو دومین حضور است و مردم با توجه به عملکرد و پتانسیل موجود انتظار دارند چرا که والیبال ایران چندین لژیونر دارد که در بهترین تیم های دنیا د ر کنار مربیان خوب دنیا کار کرده اند پس توقعات بالا رفته است.

کارشناس والیبال اضافه نمود: بنابراین با توجه به عملکرد، نیاز به مربی داریم که از پتانسیل موجود نهایت استفاده را کند. در زمان باقی مانده باید به دنبال بهترین گزینه باشیم تا با والیبال همخوانی داشته باشد. در گذشته اشتباهاتی در انتخاب مربیان داشتیم، نباید از بلوک شرق مربی به خدمت بگیریم. والیبال ایران به والیبال ایتالیا، برزیل، آمریکا شباهت دارد پس می توانیم از این کشورها مربی را انتخاب کنیم.

بحث تجربه مطرح است نه خودباوری

شهنازی در پاسخ به این سوال که به اعتقاد برخی کارشناسان مربیان ایرانی خودشان به خودباوری نرسیده اند به همین دلیل برای المپیک توکیو مربی خارجی را به صلاح می دانند، دلیل چیست؟ گفت: پس از حضور ولاسکو، همانطور که تیم ملی به خودباوری رسید، مربیان نیز به خودباوری رسیدند و با علم روز دنیا آشنا شدند. علم مربیان ایرانی از مربیان بلوک شرق کم تر نیست. نکته مهم بحث تجربه و حضور مربیان ایرانی در میادین مهم مانند المپیک است که این تجربه باید کسب شود.

مربی داخلی حمایت نمی شود

وی تاکید کرد: سایر مربیان برتر دنیا پله پله پیش رفتند و ارتقا یافتند، متأسفانه حمایت از مربیان داخلی به اندازه مربیان خارجی نیست و این دلایل خاص خود را دارد. برای موفقیت مربی آیتم های مختلفی نیاز است مانند حمایت قاطعانه فدراسیون در شرایط سخت و تیم همراه مربی (بررسیور، فیزیوتراپ و…) که همه اینها در کنار مربی خارجی بود.

افراد مد نظر خود را تحمیل می کنند

کارشناس والیبال اظهار کرد: زمانیکه صحبت از انتخاب مربی داخلی می شود برخی از کارشناسان افراد مد نظر خود را به عنوان سرمربی تحمیل می کنند. همین باعث ایجاد خلل در فرایند انتخاب سرمربی می شود. سرمربی تیم ملی باید از صافی های مختلفی عبور کند، دارای برنامه باشد و مورد ارزیابی قرار گیرد. پس از شنیدن دیدگاه های مختلف تصمیم گیری شود. نباید بدون بررسی فقط اسم ها را ردیف کنیم این باعث بی اعتمادی در سایر مربیان می شود. کارگروهی که فدراسیون برای انتخاب سرمربی تشکیل داده است می تواند نفرات دیگر را هم برای مشورت به کار گیرد.

در انتخاب مربی ایرانی نباید تنگ نظر بود

وی درباره گزینه های داخلی اضافه نمود: در انتخاب مربی ایرانی نباید بحث تنگ نظری مطرح باشد. زمانیکه روی مربی ایرانی سرمایه گذاری می شود نباید تحت تأثیر جو غیر منطقی قرار گیریم. تأثیر گذار ترین مربیان ایرانی در زمان ولاسکو بوده اند. نفراتی مانند معدنی، ابراهیمی، بنده، مساجدی، محمدی راد، تندروان، مهرگان، جزیده و… مربیانی بوده ایم که در کنار ولاسکو و سیچلو حضور داشته ایم. با یک نگاه متوجه خواهیم شد که تأثیر گذارترین مربیان ایرانی در زمان ولاسکو و سیچلو فعالیت داشته اند. تمرینات امروز والیبال تحت تأثیر تمرینات ولاسکو هستند. پس ولاسکو علاوه بر بازیکنان بر مربیان ایرانی نیز تأثیر گذار بوده است.

کارشناس والیبال تاکید کرد: برای انتخاب مربی ایرانی باید بر اساس شاخص و عملکرد آنها تصمیم گیری کنیم. متأسفانه مربیانی که در کنار ولاسکو بودند را کوبیدند تا گزینه های مد نظر خود را مطرح کنند. باید واقعیت را پذیرفت که مربیان کنار ولاسکو جهت صعود والیبال را شناختند. تأثیر گذار بودند پس برای جذب مربی ایرانی باید بررسی کنیم.

رده های پایه حلقه مفقوده والیبال ایران است

شهنازی بیان نمود: المپیک ویترین است و همه توقع بهترین عملکرد را از تیم ملی دارند. باید مربی خارجی با بهترین رزومه انتخاب شود تا توانایی رهبری تیم ملی در این مقطع را بر عهده گیرد. پس از المپیک می توانیم برای مربی ایرانی برنامه ریزی کنیم و داورزنی مدیر کاربلدی است. فقط بحث تیم ملی بزرگسال مطرح نیست و پس از المپیک باید مانند سایر کشورهای پیشرفته برنامه ریزی چهار سال داشته باشیم. باید روی رده های پایه تمرکز کنیم. این حلقه مفقوده والیبال ایران در چند سال گذشته است. سرمربی آینده تیم ملی بزرگسال باید نظارت و برنامه ریزی خاصی روی تیم های پایه داشته باشد.

باید والیبال پایه را از نتیجه گرایی جدا کنیم

وی در ادامه درباره حلقه مفقوده استعدادیابی ادامه داد: مطمئناً تعدادی از بازیکنان پس از المپیک از تیم ملی خداحافظی خواهند کرد. برای جایگزینی آنها، نوع آموزش، انتخاب، استعدادیابی، نوع برنامه و تمرین باید در تیم های پایه متفاوت باشد و برنامه ریزی باید بر پایه اصول علمی صورت گیرد. همانطور که در والیبال روز دنیا انجام می شود. در رده پایه نتایج خوبی در دنیا به دست آوردیم به همین دلیل از مربیان این رده های تشکر می کنیم اما باید ذهنیت رده های پایه را تغییر دهیم و نتیجه گرایی جدا شویم. برنامه ریزی برای استعداد یابی، استعداد پروری، نخبه پروری در ذهنیت و برنامه ها باید دگرگون شود.

در رده بزرگسال باید روی تاکتیک کار شود نه آموزش

شهنازی اضافه نمود: بازیکنان در رده پایه ضریب هوشی بالایی دارند و باید با والیبال روز دنیا آشنا شوند. در رده بزرگسال دیگر نباید بحث آموزش مطرح باشد بلکه باید روی تاکتیک کار کرد. برگزاری اردوهای بلند مدت در سایر دنیا منسوخ شده است. دو هفته قبل از برگزاری رویداد ملی پوشان را جمع می کنند و مربی تاکتیک خاص خود را کار می کند چرا که بازیکنان با والیبال روز دنیا آشنا هستند و دیگر نیازی به آموزش ندارند. ما نیز باید در رده های پایه به این سمت حرکت کنیم و از برترین ها در تیم های پایه استفاده کنیم.

شهنازی در پایان گفت: برای تیم ملی آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم افراد دیگری نیز به کارگروه فدراسیون اضافه شوند و بهترین تصمیم گرفته شود. امیدوارم به دور از احساسات و واقع بینانه در انتخاب سرمربی تیم ملی تصمیم گیری شود تا در عملکرد تأثیر گذار باشد.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30360

به "ولاسکو روی مربیان ایرانی نیز تاثیرگذار بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ولاسکو روی مربیان ایرانی نیز تاثیرگذار بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید