مقاومت مکرون دربرابر افزایش سهم فرانسه در هزینه های نظامی ناتو

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران : چند دیپلمات آگاه به یک خبرگزاری انگلیسی گفتند فرانسه سعی دارد در برابر پیشنهاد ناتو برای افزایش سهم کشورهای عضو در هزینه های نظامی، مقاومت کند و طرح خود را پیش ببرد.

مقاومت مکرون دربرابر افزایش سهم فرانسه در هزینه های نظامی ناتو

به گزارش به نقل از فارس، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در کوشش است دربرابر درخواست های صورت گرفته برای افزایش بودجه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مقاومت کند.

رویترز به نقل از چهار منبع دیپلماتیک و یک منبع نظامی فرانسوی، طرحی برای افزایش بیست میلیارد دلاری هزینه های ناتو پیشنهاد شده است که هدف آن انعطاف پذیری بیشتر دربرابر تهدیدات نظامی، تغییرات اقلیمی و خیزش چین است اما با مخالفت فرانسه روبرو شده است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ماه فوریه سال جاری (بهمن) پیشنهاد کرد به جای اینکه کشورهای عضو بر سیستم فعلی اتکا داشته باشند که هر کشور سهم عملیات های نظامی خود را پرداخت می نماید، مبالغی را در صندوق های مشترک واریز نمایند.

به گفته این منابع آگاه، ماکرون نگران است که پرداخت این هزینه های دفاعی، اولویت های نظامی فرانسه را تحت الشعاع قرار دهد.

این پیشنهاد استولتنبرگ پس آن مطرح شد که آمریکا گفت متحدان اروپایی سهم کافی از هزینه های صورت گرفته برای برنامه های نظامی خود را پرداخت نمی نمایند. از سوی دیگر ماکرون نیز سال گذشته گفته بود ناتو دچار مرگ مغزی شده و در دنیا چند قطبی پسا جنگ سرد فاقد راهبردی سیاسی است.

رویترز به نقل از این افراد آگاه نوشت، فرانسه باور دارد که واریز بیست میلیارد دلار به صندوق های مشترک برای مدت ده سال، بعید است به نفع اولویت های نظامی فرانسه بوده و موجب خواهد شد منابع و توجه ها به جای آنکه صرف تقویت نقاط ضعف اتحادیه اروپا در مسائل دفاعی شوند به سمت اهداف دیگر منحرف شوند.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام نظامی فرانسه نوشت: اگر ایده اصلی این است که سهم کشورها در صندوق های مشترک به طور بی رحمانه ای افزایش یابد و فلسفه ناتو را تغییر دهد و از مسئولیت ملی به سمت توهم مسئولیت حرکت کند، پاسخ فرانسه به روشنی، نه خواهد بود.

این منبع فرانسوی اضافه کرد: از دید ما این مسئله ناتو در برابر اروپا نیست بلکه مسئله ناتو علیه دفاع ملی هر یک از کشورهای عضو است.

یکی از چهار دیپلماتی که نمی خواستند نامشان فاش گردد به رویترز گفت، فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه از تصمیم استولتنبرگ بسیار ناراحت است.

از سوی دیگر یک دیپلمات ناتو به این خبرگزاری گفت، مذاکراتی که پیش از نشست ناتو صورت گرفتند سازنده بوده و وزرای دفاع و وزرای خارجه کشورهای عضو طرح اصلاح ناتو 2030 را در نشست ماه ژوئن به بحث خواهند گذاشت.

به گفته این دیپلمات ها، علاوه بر فرانسه، آلمان و کانادا نیز راغب هستند پیش از اینکه سر کیسه را شل نمایند، بدانند این هزینه ها صرف چه چیز خواهد شد.

یک دیپلمات ارشد ناتو در این باره گفت: بعضی اروپایی ها می پرسند: آیا ما ناتو را تشکیل می دهیم؟ یا ما توان دفاعی اتحادیه اروپا را توسعه می دهیم تا مکمل ناتو باشیم؟ از هر یورو فقط یک بار می تواند پرداخت گردد.

به گفته این دیپلمات ها، صندوق های مشترک ناتو سه دهم درصد از مخارج نظامی کشورهای عضو را شامل می گردد که معادل 2.5 میلیارد دلار است که صرف فرماندهی و زیرساخت های نظامی ناتو می گردد. این مبالغ کمتر از میانگین تاریخی هزینه های ناتو است که معادل نیم درصد از مخارج نظامی کشورهای عضو است.

نشریه آمریکایی فارن پالیسی اخیراً در گزارشی به آنالیز روابط اروپا و آمریکا و تاثیر روی کار آمدن جو بایدن در واشنگتن بر این روابط و بخصوص کوشش رئیس جمهور فرانسه برای دستیابی به استقلال کشورش در نتیجه استقلال اروپا از آمریکا پرداخت.

بنابر این گزارش، این مسئله بخصوص مقامات فرانسوی را به فکر وامی دارد که تا چه حدی ریاست جمهوری بایدن مانع فشار آن ها که از قبل هم سخت بود برای رسیدن به اتحادیه اروپای مستقل به لحاظ ژئوپولتیک خواهد شد؛ پروژه ای که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در سال های اخیر مطرح نموده و به نظر می رسد رویکرد یک جانبه گرایانه و منتقدانه دونالد ترامپ در قبال اروپا به نفع آن بوده است

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 57656

به "مقاومت مکرون دربرابر افزایش سهم فرانسه در هزینه های نظامی ناتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت مکرون دربرابر افزایش سهم فرانسه در هزینه های نظامی ناتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید