مروری بر پیامبر نخستین رمان ایرانی درباره پیامبر اسلام(ص)

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران از آغاز نخستین چاپ کتاب پیامبر در دمشق تا به امروز که مجددا این کتاب منتشر می گردد، تقریظ ها و مقالات بسیاری راجع به آن در مطبوعات خارجی و داخلی انتشار یافته است. این کتاب از لحاظ هنر نویسندگی و قدرت تحریر نه تنها در ایران تحسین شد و محبوبیت پیدا کرد، بلکه توجه نویسندگان و شعرای خارجی را نیز به خود جلب کرد.

مروری بر پیامبر نخستین رمان ایرانی درباره پیامبر اسلام(ص)

شخصیت هایی چون، هانری ماسه مستشرق معروف فرانسه و ال ول ساتن استاد ادبیات فارسی در دانشگاه ادنبورگ، رضا توفیق دانشمند بزرگ ترک، سعید عقل شاعر نامی معاصر لبنان، پرهام و سعید نفیسی استاد دانشگاه از جمله معروف ترین کسانی بودند که بر این کتاب یادداشت نوشته اند.

در ادامه بخش هایی از یادداشت های شخصیت های مهم پیرامون این کتاب را آورده ایم:

سعید عقل: رهنما از همه زندگی محمد، بیشتر به یک قسمت پرداخته و یک جنبه از هزاران جنبه او را به رشته تحریر آورده و آن قلب پاک محمد است. قلب محمد که بهترین قسمت های وجود اوست و از همین جزء همه وجود او را نشان داده است. این جزئی که بر آن کل پرتوافشانی می کند. قلم رهنما چقدر خلاق و چه حیات بخش است؛ برای این که نور خود را از آسمان ها می گیرد و در زمین ما پرتوافکن می سازد.

بر هر مسلمانی لازم است که پیامبر خود را از کتاب رهنما بشناسد. در این کتاب شرح حال و رفتار او را به بهترین طرز در می یابد و به نیکوترین وجه بر جزئیات و خصوصیات زندگی او پی می برد؛ زندگی و حیاتی که سرمنشأ آن همه اعمال بزرگ و افکار درخشنده بوده است. و نیز بر هر مسیحی لازم است که با محمد در پیامبر رهنما آشنایی پیدا کنند. این نویسنده ای که داستان سرایی و تفکر و صوفی منشی و شاعر را در یک قالب ریخته و گردن بندی را به دست ما داده که تمدن شرق را به پاره ای از نیازمندی هایش پیوسته کرده است آن نیازمندی ها عبارت از آشنایی با قلب محمد است.

ادب شرقی حماسی و هیجان انگیز و بلندپایه است و کتاب رهنما سهمی بزرگ از آن دارد که به نظر من اساس پیدایش یک مدرسه است. مدرسه ای که ادب و نگارش را به همان سهل و سادگی نخستین برمی گرداند. همان سهل و سادگی که هم ممتنع و سخت است و هم با طراوت و جذاب. چقدر روح پیامبر بدان سان که رهنما آن را کشف کرده با هنر و فن رهنما آمیزش داشته است. هر دوی آن ها هدیه آسمانی و هر دوی آن ها دلپذیر است.

پیامبر در کتب غربی و در شرح حال هایی که در شرق نگارش یافته مردی جنگجو و مبارز به نظر جلوه می کند؛ ولی در کتاب رهنما پیامبر مردی است که برادری بشری را برقرار می سازد. در آن جا عظمت است و در این جا علو آسمانی و کمال بشری. هر فصلی از کتاب رهنما را باید چند بار خواند، زیرا با این قلم ظریف پاریسی نگارش یافته و پایه های سازمان این کتاب که هر فصل آن خود یک سازمان رفیع و مجللی است، با فکر و خیال بلندی، بدون این که بتوان یکی را بر دیگری ترجیح داد، بالا رفته است.

سعید نفیسی: آنچه بارها جسته و نیافته بودم در کتاب دوست خود رهنما یافتم. کوشیده ام همیشه از انتشار کتاب ها و اقبالی که کم وبیش مردم درست اندیش زیبایی پسند درباره آنچه نوشته و چاپ می شود دارند، آگاه باشم و آن را عبرتی و ارشادی برای پیشه نویسندگی خود قرار دهم. اقبال بزرگی که مردم کشورهای مختلف جهان به این کتاب کرده اند خود بهترین دلیل پسندیده بودن این کتاب است. راستی همین که جای مهمی را در جهان ادبی پر کرده است. پیداست چگونه مردم در انتظار آن بوده اند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

این همان شب بود که افسانه نویسان ایرانی خبر دادندکه انوشیروان آن خواب را دید و فردایش چابک سواری به مداین آمد و به انوشیروان خبر داد که آتشکده آذرگشسب که هزار سال روشن بود خاموش شد. آتش آن سر شد و مرد.

و همان شب بود که یک یهودی در یثرب بر فراز قلعه خودشان رفت و فریاد برآورد: این ستاره احمد است. ستاره پیامبر جدید است. و یهودی های یثرب که پای قلعه ایستاده بودند به سراغ غیبگو و دانشمند خود دویدند.

و همان شب بود که یک عرب بیابانی با ریش های سپید و قامتی بلند که مهار شترش را در دست داشت وارد مکه شد و این اشعار را می خواند:

دیشب مکه در خواب بود و ندید که در آسمانش

چه نورافشانی و چه ستاره بارانی شد!...

مثل این بود که ستارگان از جای خود کنده شده بودند.

ماه که آن همه بالای بالا بود چگونه پایین آمد؛

ستاره ها که آن همه دور بودند چگونه تا به درون خانه های مکه فرود آمدند؛

در آسمان ها چه خبر و چه خبر در زمین بود؟

این ها را ما در بیابان دیدیم.

آری، اسراری که در بیابان هست

در شهرها نیست و شهرنشینان از آن بی خبرند؟

مکه ای ها از آهنگ آن عرب طرب یافته و اطرافش جمع شد بودند و با او می آمدند. عرب بیابانی دوباره آواز خود را از سر گرفت:

دیشب چه خبر بود؟

مکه در خواب بود و ندید که در آسمانش

چه نورافشانی و چه ستاره بارانی شده بود!

چه بسا رازهایی که در طبیعت نهفته

و گاه به گاه خودی نشان می دهد؛

آن هم نه به هرکس!...

مکه دیشب گل باران شده بود

ولی گل هایش همه ستاره بود!

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43898

به "مروری بر پیامبر نخستین رمان ایرانی درباره پیامبر اسلام(ص)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر پیامبر نخستین رمان ایرانی درباره پیامبر اسلام(ص)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید