فهم درستی از محیط زیست در میان مردم و مسئولان شکل نگرفته است خبرنگاران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرعامل موسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی گفت: به نظر می رسد این حجم از تاکیدات و توصیه های رهبر انقلاب به سمت مقوله محیط زیست بیانگر این است که هنوز فهم درستی از مفاهیم محیط زیست در میان مردم و مسئولان شکل نگرفته است.

فهم درستی از محیط زیست در میان مردم و مسئولان شکل نگرفته است خبرنگاران

محمدصابر باغخانی پور، مدیرعامل موسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی (ماکا) در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، گفت: هر ساله در نیمه اسفندماه، رهبر معظم انقلاب به بهانه روز درختکاری و اهمیت بخشیدن به مقوله محیط زیست و منابع طبیعی با کاشت نهال درختی میزان توجه و اهتمام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تاکیدات دین مبین اسلام را به این مقوله مهم برای آحاد ملت عظیم ایران یادآوری می نمایند. آنچه در خلال سالیان گذشته محور صحبت های معظم له بوده و مکرراً بیان می گردد، توجه به این نکته است که مسئولین و ملت و البته جوانان مومن باید بدانند که محیط زیست یک مسئله دست دوم نیست، محیط زیست یک مسئله تزئینی و فرمایشی نیست، محیط زیست نه تنها یک مفهوم فانتزی نیست؛ بلکه در بیانات صریح و روشن خود در مراسم درختکاری سال جاری به صراحت حجت را برای همگان تمام نموده و فرمودند که محیط زیست یک فعالیت دینی و البته یک فعالیت انقلابی است.

وی اضافه نمود: به نظر می رسد این حجم از تاکیدات، توصیه ها و توجهات رهبر انقلاب به سمت مقوله محیط زیست و منابع طبیعی بیانگر این مطلب است که هنوز به درستی فهم روشن و کلانی از این مفاهیم در میان جامعه و خصوصاً مسئولین رواج پیدا ننموده است؛ از این رو ایشان به دلیل نگرانی از مخاطراتی که احیاناً گریبان گیر نسل های آینده خواهد شد، وظایفی را با این بیانات برای مسئولین و مردم و البته جوانان تلویحاً متذکر می شوند، چرا که ایشان در نگاه دینی و معرفتی خود محیط زیست سالم را مایه تلطیف روح و روان بشری و در نهایت رشد و تعالی روحی می پندارند و مضاف بر این در نگاه اجتماعی، شرط بنیادین و اساسی تمدن بشری اسلامی را صیانت و حفاظت از محیط زیست سالم و پاک می انگارند.

این دانشجوی دکترای مهندسی محیط زیست گفت: نگاه مترقی و تعالی جویانه رهبر انقلاب به حوزه محیط زیست زمانی برای آحاد جامعه و مسئولین کشور فراهم خواهد شد که به مثابه هر فعالیت دیگر که برای خدمت به دیگر انسان ها انجام میدهند، فعالیت های زیست محیطی از جمله عدم ایجاد آلایندگی در هوا، آب و خاک، توسعه فضای سبز، احیای تالاب ها، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی همانند جنگل ها، مراتع و حیات وحش و یا پیش بینی اثرات محیط زیستی انواع توسعه ها را یک فعالیت انقلابی، جهادی و البته بشردوستانه که از اثرات و برکات آن نسل های آینده را نیز برخوردار خواهد نمود، بدانند.

باغخانی پور بیان نمود: از جمله وظایفی که در گستره محیط زیست از اهمیت بسزایی برخودار است تأمین امنیت حیاتی، امنیت غذایی و امنیت آبی است که در واقع هر سه موضوع برای پیشبرد تعالی بشریت نیازمند برخورداری از محیط زیستی سالم و پایدار هستند. حق حیات در بستری آرام و برخوردار از محیطی شاداب و ایمن چه برای بشر و چه برای حیوانات، حقی است که برای جلوگیری از تضییع آن، همه مردم و مسئولان باید با آگاهی و حضور فعالانه به یاری محیط زیست آمده و از منابع طبیعی صیانت و حفاظت نمایند تا امکان بهره مندی از برکات این عرصه خدادادی هم برای نسل فعلی و هم نسل های آینده فراهم گردد.

وی گفت: کاشت درخت در راستای جبران خسارات ناشی از قطع بی رویه درختان، احیای تالاب ها برای جلوگیری از تشدید پدیده ریزگرد ها و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی به جهت یاری به کاهش آلودگی هوا انجام می شوند. این فعالیت ها در زمره فعالیت هایی هستند که در تأمین امنیت حیاتی و کاهش صدمات به اکوسیستم ها ضروری و اجتناب ناپذیر قلمداد می شوند.

مدیرعامل موسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی (ماکا) گفت: امیدواریم که مسئولین، آحاد مردم و خصوصاً جوانان، بیش از پیش بدین مفاهیم توجه و اهتمام بیشتری را داشته باشند و با تعریف فعالیت های محیط زیستی در زمره فعالیت های انقلابی و دینی از این بُعد نیز به وظایف خویش با نگاه متمایز تری بنگرند.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53606

به "فهم درستی از محیط زیست در میان مردم و مسئولان شکل نگرفته است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهم درستی از محیط زیست در میان مردم و مسئولان شکل نگرفته است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید