عملیات نجات ماهی 65 میلیون ساله در کف رودخانه والسان رومانی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در بخش کوچکی از رودخانه والسان رومانی، یکی از نادرترین ماهی های اروپا و دنیا زندگی می نماید.

عملیات نجات ماهی 65 میلیون ساله در کف رودخانه والسان رومانی

ماهی Asprete که محلی های رومانیایی به آن Romanichthys valsanicola نیز می گویند؛ بیش از 65 میلیون سال است که در رودخانه های سنگی و کم عمق زندگی می نماید. اولین بار در سال 1956 این گونه ماهی توسط یک دانشجوی زیست شناسی کشف شد و پس از آن برای دهه های متوالی در حال انقراض بود.

نیکلای کراسیون، زیست شناس 59 ساله می گوید برای نجات این گونه ماهی سال های زیادی کوشش شده ولی مردم می گویند کاملا منقرض شده است. در این مدت، زیست شناسان باور داشتند که هنوز این ماهی را می توان در گوشه ای از رودخانه والسان پیدا کرد و به کوشش های خود ادامه دادند.

ماهی Asprete اندام کوچکی دارد و معمولا زیر سنگ ها پنهان می گردد. زیست شناسان تخمین می زدند تعداد جمعیت این ماهی ها در کل کره زمین فقط 10 الی 15 نمونه باشد که آن هم در یک محدوده یک کیلومتری امتداد کم عمق و سنگی رودخانه والسان رومانی زندگی می نمایند. اوایل سال 2000 میلادی تعداد این ماهی ها نزدیک 200 نمونه بوده است.

بهترین پاداش برای یک زیست شناس

اکنون، تیم کوچکی از دانشمندان و متخصصان حفاظت از طبیعت روی این رودخانه کار می نمایند و سعی دارند ماهی Asprete را از انقراض کامل نجات دهند. پایان، در اواخر ماه اکتبر، یک زیست شناس 31 ساله که در حوزه ماهی ها تخصص دارد؛ پیروز شد تعداد 12 نمونه ماهی Asprete را در بخش کوچکی از رودخانه والسان رصد کند.

دیدن ماهی های Asprete با چشم یک کشف عظیم زیست شناسی و یک هیجان خارق العاده برای تیم های نجات این گونه ماهی بود و عظیم ترین پاداشی که یک زیست شناس می تواند دریافت کند.

ماهی Asprete را می توانیم یک فسیل زنده بدانیم که برای میلیون ها سال بدون تغییر در حال زندگی در آب ها و رودخانه ها است. تنها 6 دهه است که زیستگاه این ماهی توسط انسان ها تهدید شده و جمعیت آن ها رو به کاهش رفت.

هجوم انسان به محل زندگی 65 میلیون ساله ماهی ها

یکی از تاثیرات عمده بر زیست گاه Asprete، سدهای برقی آبی است که در اواخر دهه 1960 روی رودخانه های کوهستانی ساخته شد. تصور می گردد تا پیش از آن تاریخ، ماهی Asprete در محدوده ای 30 کیلومتری از رودخانه والسان و همچنین دو رودخانه موازی دیگر به نام های Arges و Raul Doamnei زندگی نموده است.

این رودخانه ها با احداث سدها کاملا خشک شده و بستر رودخانه تبدیل به یک زمین بی آب می گردد که تاثیر مستقیمی روی انقراض ماهی های این منطقه دارد.

محلی های این مناطق درباره این ماهی ها افسانه های زیادی از پدران خود شنیدند ولی باور نموده بودند که دیگر این ماهی ها به طور کامل منقرض شدند.

عملیات نجات

در اوایل فصل بهار، یک کوهنورد برجسته و متخصص حفاظت از محیط زیست با تشکیل یک گروه کوچک از زیست شناسان و دیگر افرادی که در شناسایی ماهی های تخصص دارند؛ عملیات کشف و نجات ماهی Asprete را کلید زدند.

این کوهنورد سال ها در والسان زندگی نموده است و با این زیست گاه کاملا آشنایی دارد. آن ها با پول شخصی و بدون هیچ حمایتی کار را آغاز کردند که در نهایت به کشف یک دسته از این ماهی ها انجامید.

در طول دهه های گذشته، انواع دستکاری های انسانی در این منطقه باعث نابودی جانوران و ماهی ها شده است. قطع درختان، خشک کردن بستر رودخانه، احداث سدها و جنگل زدایی، دفع زباله ها و سرقت شن و ماسه بستر رودخانه ها به همراه سنگ های عظیم اطراف آن ها همگی در انقراض ماهی Asprete تاثیرگذار بودند. حتی محلی های این منطقه نیز از شن و ماسه کف رودخانه برای ساخت و ساز استفاده کردند.

زیست شناسی که تعدادی ماهی Asprete را در رودخانه والسان کشف نموده است؛ اعتقاد دارد این منطقه محل زندگی 65 میلیون ساله این ماهی ها است و مردم نمی توانند ظرف 50 سال آن ها را از بین ببرند. این ماهی ها باید توسط تیمی از متخصصان حفاظت محیط زیست و دانشمندان به طور کامل مراقبت شوند تا دوباره زیست گاه خود را پس بگیرند.

منبع

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: یک پزشک
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 44674

به "عملیات نجات ماهی 65 میلیون ساله در کف رودخانه والسان رومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات نجات ماهی 65 میلیون ساله در کف رودخانه والسان رومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید