سیاستمدارکشی در مکزیک

به گزارش مجله یک کامپیوتر، این روزها اخبار تکان دهنده ای از مکزیک به گوش می رسد. در حالی که قرار است حدود چهار ماه دیگر انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار گردد، ده ها نفر از سیاستمدارانی که قصد شرکت در این رقابت ها را داشته اند، توسط مخالفان یا معترضان به سیاست های خود کشته شده اند.

سیاستمدارکشی در مکزیک

دولت مکزیک اظهار داشت، در شش ماه اخیر دست کم 64 مسوول سیاسی به قتل رسیده اند. خشونت های پیش از انتخابات در مکزیک به ویژه در سطح محلی، معمولا نتیجه جرایم سازمان یافته و فعالیت باندهای قاچاق مواد مخدر است.

روزا ایسلا رودریگز، وزیر امنیت مکزیک در این زمینه گفت: هدف از جرایم سازمان یافته تأثیر گذاری بر فرایند انتخابات است.

او به طور معین به 73 مورد خشونت سیاسی از جمله 64 مورد قتل به ویژه در استان های گوئررو، اواخاچا (جنوب)، وراکروز (شرق)، باخا کالیفرنیا (شمال)، خالیسکو (غرب)، گواناخواتو و مورلُس (مرکز) اشاره نمود. وی با این حال نگفت چند نفر از قربانیان این خشونت ها نامزد انتخابات بوده اند. انتخابات محلی و پارلمانی مکزیک قرار است در 6 ژوئن2021 (16 خرداد 1400) برگزار گردد. دولت مکزیک همچنین از اجرای طرحی برای تأمین امنیت جانی نامزدهای مورد تهدید اطلاع داد. وزیر امنیت مکزیک که در یک نشست مطبوعاتی در حضور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری این کشور سخن می گفت، تأکید کرد: ما کوشش می کنیم تا جرایم این تشکیلات و باندهای جنایتکار را که می خواهند بر سیاست تأثیر بگذارند، متوقف سازیم.

خشونت های سیاسی بی سرانجام در مکزیک

خشونت علیه مسوولان سیاسی در مکزیک غالبا شامل ترور، آدم ربایی و تهدید اعضای خانواده، آتش زدن خانه و اخاذی از آنهاست.

94 میلیون شهفرایند واجد شرایط از جمعیت 129میلیونی مکزیک قرار است در انتخابات پیش رو؛ 500نماینده مجلس عوام فدرال، استانداران 15استان از 32 استان کشور، نمایندگان 30 مجلس محلی و هزاران شهردار و مسوول محلی دیگر را انتخاب نمایند.

براساس گزارش دفتر مشاوران ایتلکت، در جریان کارزار انتخاباتی مکزیک در سال 2018، دست کم 153 سیاستمدار کشته شدند که 48 نفر از آنان نامزد کرسی نهادهای مختلف دولتی بوده اند. این مشاوران گفته اند که عاملان 90 درصد جرایم آن سال هرگز مجازات نشده اند.

در مکزیک چه خبر است؟

کارتل های مواد مخدر و قاچاقچیان کماکان به کشتار افراد مخالف در مکزیک ادامه می دهند. خشونت های گروهی، درگیری های دسته جمعی و منازعات مسلحانه در این کشور هر هفته ده ها کشته بر جای می گذارد. این اخبار به گونه ای در مکزیک زیاد است که تبدیل به یک عادت روزانه (در نزد مردم این کشور) شده و جای تعجب چندانی برای آنها ندارد.

تنها در هفته گذشته، دو حادثه تلخ در مکزیک رخ داد. در یکی از این موارد، حمله مسلحانه در ایالت هالیسکو در مکزیک 11کشته بر جای گذاشت.

در بیانیه منتشر شده در سایت دادستانی ایالت هالیسکو آمده است: در پیاده روی خیابان امیلیانو زاپاتا بدن بی جان 10 مرد با زخم های ناشی از سلاح گرم پیدا شده است. دو نفر دیگر شامل یک زن و کودک نیز زخمی شده اند و کمک های پزشکی به آنها ارائه شد. دادستان ایالت تحقیقات درباره این قتل ها را شروع نموده است. طبق خبرهای رسانه ها، گروهی از افراد مسلح با سه اتومبیل به سمت مردم آتش گگردده و سپس از محل گریخته اند.

در حادثه ای دیگر، مقام های قضایی مکزیک می گویند پلیس در حومه شهر گوادالاخارا، 18 کیسه پلاستیکی حاوی اجساد افراد ناشناس را کشف نموده است. در ماه نوامبر گذشته نیز، مقام های مکزیک، 113جسد را از یک گور مخفی در شهر ال سالتو، کشف نموده بودند. در طول سال 2020 تعداد 189جسد در این شهر کشف شده است.

این ایالت محل زندگی کارتل جدید جالیسکو است که یکی از خشن ترین و قدرتمندترین کارتل های مکزیک به شمار می آید. طی سال های اخیر اجساد بیشتری در گور های مخفی این ایالت، در مقایسه با دیگر ایالت ها کشف شده است. از سال 2006 و شروع مبارزه با مواد مخدر در مکزیک، بیش از 80هزار نفر در فهرست افراد مفقود شده قرار گرفته اند.

جولان کرونا در مکزیک

مکزیک یکی از کشورهایی است که شدیدا با آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می نماید. بعضی آمارها نشان می دهد در مکزیک از هر دو فرد مبتلا به کرونا، یک نفر فوت می گردد.

کل موارد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در مکزیک به 189 هزار نفر رسیده است. سیستم بهداشتی کشور مکزیک با سال ها غفلت و بی توجهی روبرو بوده است. هرچند کوشش مقامات مکزیکی برای روبروه با ویروس کرونا ادامه دارد، اما به دلیل وجود زیرساخت های درمانی نامناسب و حداقلی، امکان بستری شدن و درمان بسکمک از مبتلایان به کووید 19 وجود ندارد.

هنگامی که بیماری همه گیر کووید-19 شروع شد، مکزیک 200 هزار پزشک و 300 هزار پرستار کمبود داشت و همین امر باعث شد که وزارت بهداشت این کشور دست به دامن فرایند غیرقانونی استخدام گردد.

همچنین بازسازی 1000 بیمارستان و خرید لوازم با سرمایه گذاری 1.9 میلیارد دلاری را شروع کرد. بسکمک از کسانی که شرایط بهداشتی و درمانی کشور مکزیک را رصد می نمایند، معتقدند ضعف عملکرد بیمارستان ها باعث شده مکزیک چهارمین کشور از نظر قربانیان کووید 19 باشد.

بعضی از پزشکان اعتراف می نمایند که این مساله حقیقت دارد و شایعه نیست، زیرا واقعا امکانات درمانی و بیمارستانی در مکزیک، تناسبی با تعداد مبتلایان ندارد.

حسین کمک - بین الملل / روزنامه خبرنگاران

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53141

به "سیاستمدارکشی در مکزیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاستمدارکشی در مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید