سیاره ای غول پیکر که می تواند روی آب شناور شود ، زحل جایی برای زندگی بشر دارد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، زحل با حلقه های خیره کننده و منحصربه فرد بعنوان ششمین سیاره منظومه شمسی حتی با چشم غیرمسلح از زمین دیده می شود.

سیاره ای غول پیکر که می تواند روی آب شناور شود ، زحل جایی برای زندگی بشر دارد؟

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، سترن، زحل یا کیوان ششمین سیاره منظومه شمسی و دومین سیاره عظیم این منظومه است. زحل که با سیستم خیره کننده ای از حلقه های یخی آراسته شده، در میان سیارات منحصربه فرد است. زحل که دورترین سیاره از زمین است، با چشم غیرمسلح انسان در دوران باستان کشف شده است. این سیاره به عنوان خدای کشاورزی و ثروت روم باستان که پدر جوپیتر (مشتری) نیز بوده، نامگذاری شده است.

انداز و فاصله

زحل، با شعاع 58232 کیلومتر، 9 برابر زمین است. فاصله متوسط این سیاره تا خورشید 1.4 میلیارد کیلومتر یا 9.5 واحد نجومی است. با این فاصله 80 دقیقه طول می کشد تا نور خورشید به زحل برسد.

مدار و چرخش

زحل دومین سیاره ای است که کوتاه ترین روز در منظومه شمسی را دارد. یک روز در زحل تنها 10.7 ساعت طول می کشد. این سیاره چرخش خود به دور خورشید را در حدود 29.4 سال زمینی کامل می کند. محور آن با توجه به مدار چرخش سیاره به دور خورشید زاویه 26.73 دارد، بنابراین این سیاره نیز فصول مختلف را تجربه می کند.

ساختار

زحل، مانند مشتری، بیشتر از هیدروژن و هلیوم ساخته شده است. در مرکز زحل یک هسته متراکم از فلزات مانند آهن و نیکل وجود دارد که توسط مواد سنگی و سایر ترکیبات که در اثر فشار و گرما جامد شده اند، احاطه شده است. تصور آن سخت است، اما زحل تنها سیاره در منظومه شمسی است که چگالی متوسط آن کمتر از آب است یعنی این سیاره گازی غول پیکر می تواند روی آب شناور شود!

سطح

زحل سطح واقعی ندارد. این سیاره بیشتر گاز ها و مایعات را در اعماق خود می چرخاند. با اینکه که یک فضاپیما جایی برای فرود روی زحل نخواهد داشت، اما نمی تواند بدون آسیب نیز اطراف آن پرواز کند. فشار و درجه حرارت شدید در اعماق سیاره سفینه های فضایی را که می خواهند به درون سیاره پرواز کنند، خرد کرده، ذوب و بخار می کند.

اتمسفر

زحل از ابر هایی به شکل موازی، جریان ها و طوفان های سریع پوشیده شده است. این سیاره سایه های مختلفی از رنگ های زرد، قهوه ای و خاکستری دارد. وزش باد در اتمسفر فوقانی در منطقه استوایی به 500 متر در ثانیه می رسد و فشار در این سیاره آنقدر شدید است که گاز را به مایع تبدیل می کند.

مگنتوسفر

میدان مغناطیسی زحل کوچکتر از مشتری است، اما 578 برابر از میدان زمین قوی تر است. زحل، حلقه ها و بسیاری از ماهواره ها کاملاً در مغناطیس کره عظیم زحل قرار دارند.

حلقه

تصور می شود که حلقه های زحل قطعه هایی از دنباله دارها، سیارک ها یا قمر های متلاشی شده باشند که قبل از رسیدن به این سیاره از هم جدا شده و توسط جاذبه قدرتمند زحل شکسته شده اند. آن ها از میلیارد ها تکه کوچک یخ و سنگ پوشیده شده با مواد دیگری مانند گردوغبار ساخته شده اند. ذرات حلقه عمدتا از دانه های یخی کوچک به اندازه گردوغبار گرفته تا تکه هایی به اندازه یک خانه است. اگر از بالای ابر های زحل به حلقه ها نگاه کنید، حلقه ها بیشتر سفید به نظر می رسند و جالب اینکه هر حلقه با سرعت متفاوتی به دور کره زمین می چرخد.

قمر

زحل خانه مجموعه گسترده ای از جهان های جذاب و منحصربه فرد است. از سطح مه آلود تایتان گرفته تا فیبی مملو از دهانه، هر یک از قمر های زحل داستانی را از این سیاره روایت می کنند. درحال حاضر زحل 53 قمر تایید شده با 29 قمر موقت اضافی در انتظار تأیید دارد.

امکان حیات

محیط زحل آنطور که ما می شناسیم برای زندگی مساعد نیست. دما، فشار و مواد این سیاره به گونه ای است که امکان سازگاری زیستی در آن وجود ندارد. در حالی که سیاره زحل مکانی بعید برای حضور موجودات زنده است، اما در مورد بسیاری از ماه های آن اینگونه نیست.

این سیاره را از نزدیک ببینید

سایت ناسا برای علاقه مندان به نجوم سیستم سه بعدی را طراحی کرده که از طریق آن شما می توانید سیاره زحل را بصورت سه بعدی مشاهده کنید. همچنین این سایت (https://solarsystem.nasa.gov/) برای شما امکاناتی درباره اطلاع از فاصله لحظه ای زحل از خورشید، مدت زمانی که سیاره رو به خورشید است، ویژگی های کلی سیاره، مقایسه آن با سیارات دیگر و نمایی از قمر های آن را بصورت سه بعدی فراهم می کند.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 41943

به "سیاره ای غول پیکر که می تواند روی آب شناور شود ، زحل جایی برای زندگی بشر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاره ای غول پیکر که می تواند روی آب شناور شود ، زحل جایی برای زندگی بشر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید