فرایند افزایش دما در ایران از میانه جهانی بالاتر است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، با بیان اینکه سال جاری یکی از سال های خیلی گرم محسوب می شود، گفت: بررسی داده های مشاهداتی تاریخی نشان می دهد که فرایند گرمایش و افزایش دما در ایران فراتر از میانه جهانی است.

فرایند افزایش دما در ایران از میانه جهانی بالاتر است

به گزارش ایرنا، احد وظیفه درباره افزایش دما، گفت: به طور کلی میانگین سالانه دما در کره زمین تا 1.2 درجه سلسیوس نسبت به میانه دما در عصر قبل از صنعتی شدن جهان افزایش یافته است، که البته مقدار و آهنگ افزایش در منطقه ها مختلف فرق دارد، برای مثال در قطب شمال افزایش دما در 40 سال اخیر حدود 2 درجه سلسیوس است.

وی دلیل اصلی افزایش دما و گرمایش جو و اقیانوس ها را افزایش غلظت گاز های گلخانه ای گفت و گفت: متاسفانه فرایند گرمایش و افزایش دما در ایران در حد میانه جهان و بالاتر از آن است.

به گفته وظیفه، میانگین دمای سالانه در کشور در 10 سال اخیر تا 2 درجه سلسیوس بیشتر از میانه 10 ساله در 5 دهه قبل است. در بهار و زمستان گذشته دمای میانه کشور حدود 2 تا 3 درجه سلسیوس بیش از میانگین بلندمدت بود و در برخی منطقه ها مانند شمال غرب کشور، افزایش دما بین 3 تا 6 درجه سلسیوس بود.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: افزایش دما در بهار امسال و زمستان سال گذشته (1399) به خوبی حتی برای افراد عادی جامعه هم محسوس بود و زمستان و بهار گرمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کردند و از طرفی، کمبود قابل ملاحظه و جدی بارش سبب کاهش رطوبت و خشکتر شدن سطح زمین و ضعیف تر شدن رویش و پوشش گیاهی شد و همین امر پتانسیل افزایش دمای محیط نسبت به میانگین را بالاتر می برد.

وظیفه افزود: به همین دلیل است که مردم در زمستان و بهار گذشته احساس روبروه با دمای بیشتراز معمول و غیرعادی را در غالب نقاط کشور تجربه کردند و با توجه به فرایند افزایش غلظت گاز های گلخانه ای و تخریب زمین، افزایش دما نسبت به میانه بلند مدت در غالب نقاط جهان، فرایند صعودی خواهد داشت و با هوای گرمتر از گذشته روبرو خواهیم بود.

نقشه پیش بینی بی هنجاری دمای پژوهشکده اقلیم شناسی کشور از شرایط 4 ماه آینده نشان می دهد که بیشترین افزایش دما در منطقه کویری استان های یزد و کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان شمالی، آذربایجان غربی و کردستان رخ می دهد.

بخش قابل توجهی از استان های مرکزی، غربی و شرقی هم با افزایش دمای کمتر روبرو خواهند شد. همچنین نقشه پیش بینی بی هنجاری بارش 4 ماه آینده هم تعیین می کند همه استان های البرزی و زاگرسی با کاهش چشمگیر بارش تا سرانجام تابستان 1400 روبرو باشند که در این میان، سهم استان مازندران بیشتر از همه نقاط کشور خواهد بود.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60496

به "فرایند افزایش دما در ایران از میانه جهانی بالاتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند افزایش دما در ایران از میانه جهانی بالاتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید