ربع رشیدی با دانشگاه های نسل سوم و چهارم امروزی همتراز است

به گزارش آموزش مدیریت، میررضا مجیدی، رییس دانشگاه تبریز در نخستین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی که در تبریز برگزار گردید، با بیان این که دانشگاه تبریز تا به امروز دوبار افتخار میزبانی از پژوهشگران داخلی و خارجی در خصوص ربع رشیدی را داشته است، اظهار کرد: نخستین بار حدود نیم قرن پیش چنین همایشی برگزار گردید و امروز نیز همایش دیگری به منظور بازخوانی تاریخچه و احیای این بنای ارزشمند برگزار می گردد.

ربع رشیدی با دانشگاه های نسل سوم و چهارم امروزی همتراز است

وی با اشاره به نقش آذربایجان و تبریز در تاریخ ایران، اضافه نمود: آذربایجان از سده های گذشته و به مدد خردگرایی و خداجویی و به یمن آموزه های نیاکان سرافرازش، همیشه در تاریخ نشانه فضیلت و فرزانگی را به پیشانی داشته و شعله های آگاهی و دانایی در آن به خاموشی نگراییده است.

وی گفت: بر اساس این پیشینه پرافتخار است که رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان در ملاقات با مردم تبریز، به تبیین افتخارات مردم آذربایجان پرداختند و نخبه پروری در هنر، علم و سیاست و همچنین روحیه جریان سازی در تحولات تاریخی و سیاسی کشور را دو ویژگی افتخار آمیز مردم این خطه برشمردند.

رییس دانشگاه تبریز با بیان این که مجتمع دانشگاهی ربع رشیدی، یادگاری از قرون و اعصار علم و دانایی است، اضافه نمود: شهرک شنب غازان و عمارت ارغونیه نیز در شهر تبریز واقع شده است که در گذشته، محفل علمی برای جویندگان فضیلت و فرزانگی بوده است.

وی با اشاره به این که در اصل، نهاد تعلیم و تربیت در هر جامعه رابطه مستقیمی با فرهنگ، اعتقادات، باورها، دانش و احتیاج مردم و طبقه حاکمه آن دارد و حکومت مغولان نیز آموزش و پرورش متناسب با اعتقادات، دانش ها و شیوه زندگی خود داشتند و چون بر ایران غالب شدند، با فرهنگ ایرانی اسلامی درآمی خت و دانشمندا و وزرا ایرانی نیز نقش مهمی در احیا و استمراز میراث فرهنگی اسلامی ایرانی ایفا کردند.

وی با بیان این که بر اساس شواهد قطعی تاریخی، ایلخانان مغول به دلیل نداشتن تعصب نسبت به مذهب خاص، در روینمودهای سیاسی و فرهنگی نوعی تسامح در پیش گرفتند و همین امر موجب آزادی نسبتی در تعلیم و تربیت علوم مختلف شد، اضافه نمود: مغولان پس از غلبه بر ایران با وجود این که از نظر نظامی غالب بودند، اما در امور سیاسی و فرهنگی ناگزیر به استفاده از ایرانیان شدند، از این رو در رابطه با امرا و وزرای ایرانی، به دین آنان که اسلام بود گرایش و اعتقاد پیدا کردند.

مجیدی متذکر شد: بدین ترتیب در طوفان برخاسته از حضور مغولان در ایران، مراکز آموزشی به دست ایرانیان مسلمان افتاد و با بهره گیری از مذاهب مختلف اسلامی اداره شد، در این میان منطقه آذربایجان و به ویژه شهر تاریخی تبریز، از شرایط استثنایی برخوردار بود و علی رغم اینکه مغول در هر جا که رفته بود، ویرانی گسترانده و آتش فتنه روشن نموده بود، در آذربایجان، به ویژه در مراغه و تبریز بساط دانش برپا کرد.

وی اعلام کرد: اگرچه ربع رشیدی که آشکارترین نمونه سعی و همت حکومت مغلول و وزیر دانشمند ایرانی بود، در مقایسه با تاسیس دانشگاه های قدیمی اروپایی چون کمبریج چندین دهه دیرتر به امر آموزش پرداخته، اما به گواه تاریخ، نسبت به بیشتر دانشگاهای اروپایی از نظر تقدم زمانی، پیشتاز است.

وی شرح داد: آنالیز تاسیسات علمی، آموزشی و نظام آموزشی ربع رشیدی نشان می دهد که چندین نوع مدرسه و سطوح مختلف آموزشی در این شهرک با سازمان اداری و سیستم آموزشی بی نظیر وجود داشته است.

رییس دانشگاه تبریز با بیان این که در بیت التعلیم ربع رشیدی به بچه ها و اطفال به ویژه بچه ها کارکنان شهرک و بچه ها بی سرپرست تبریز، آموزش خواندن و نوشتن داده می شد، گفت: دانش آموزان بعد از یادگیری و حسب میزان استعداد، به صورت علمی حرفه یا شغلی را هم آموزش می دیدند و مشغول به کار می شدند.

وی با تاکید بر این که دانشجویان نیز به صورت شبانه روزی همانند بورسیه های امروزی، با تامین احتیاجهایی چون خوراک، پوشاک، شهریه و... در ربع رشیدی زندگی می کردند، اعلام کرد: با وجود محدود بودن پذیرش تعداد دانشجو در این مجموعه، هزاران دانشجو و صدها استاد از مناطق مختلف کشور و حتی از کشورهای دوردست، در تبریز گردهم آمده بودند.

وی با اشاره به این که کتابخانه عظیم ربع رشیدی نیز یکی از بناهای عظیم این شهرک به شمار می رفت و از عظیمترین کتابخانه های تاریخ ایران محسوب می شد، یادآور شد: این ظرفیت ها، ربع رشیدی را محور مطالعات علمی، کانون فضیلت و دانش و محل گردآمدن علما و دانشمندان از سراسر دنیا نموده بود.

مجیدی اعلام کرد: با وجود اهمیت بالای ربع رشیدی در آن برهه از تاریخ ایران، متاسفانه این مرکز علمی بعد از قتل خواجه الرشیدالدین فضل الله همدانی به سرنوشت غمباری دچار شد و به تاراج رفت.

وی با تاکید بر این که ربع رشیدی تا حدودی همزمان با قدیمی ترین دانشگاه های اروپایی پاریس و اکسفورد تاسیس شد، ادامه داد: چرا دانشگاه های اروپایی روز به روز گسترش و پیشرفت پیدا نموده و تحولات و جنگ های خونبار تاثیری در سرنوشتشان نداشت و حتی امروز با قدرت به فعالیت ادامه می دهند، اما ربع رشیدی به تاراج تاریخ رفت؟

وی متذکر شد: اگر مرکز علمی ربع رشیدی سقوط نمی کرد و حکومت های بعدی حیات آن را با خطر روبرو ننموده و در راستا احیا و ترقی آن می کوشیدند، امروز قدیمی ترین دانشگاه ایران، 700 ساله بود.

ایسنا نوشت، نخستین همایش بین المللی عظیمداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی با موضوع وقف و علم الادیان، در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی در تالار علامه طباطبایی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز شروع به کار نموده و از مجموعه مقالات همایش نیز رونمایی شد. این همایش با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دانشکده الهیات دانشگاه تبریز برگزار می گردد.

منبع: گردشبان

به "ربع رشیدی با دانشگاه های نسل سوم و چهارم امروزی همتراز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربع رشیدی با دانشگاه های نسل سوم و چهارم امروزی همتراز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید