درخت گردو به اسکار می رود؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، با توجه به تعجیل در اکران فیلم درخت گردو در کردستان و نیز برخورداری این فیلم از موضوعی محبوب برای مدیران می توان حضور این فیلم را در اسکار اگر نه صددرصد، که حداقل بسیار جدی دانست.

درخت گردو به اسکار می رود؟

پولاد امین| در شرایطی که طبق قواعد امسال اسکار- که به شدت تحت تأثیر کرونا واقع شده- تا یازدهم آذرماه برای معرفی کننده ایران در اسکار وقت باقی است، اما در روز های اخیر رقابت فیلم هایی که شانس انتخاب در بررسی های هیأت انتخاب کننده سینمای ایران در اسکار را دارند، به اوج رسیده و جالب اینکه در این میان به نظر می رسد محمدحسین مهدویان برگ برنده را در دست دارد.

رقابت اسکاری

شنیده می شود هیأت انتخاب کننده سینمای ایران در اسکار قرار است از بین فیلم های خورشید مجید مجیدی، شنای پروانه محمد کارت، درخت گردو محمدحسین مهدویان، جنایت بی دقت شهرام مکری و روز صفر سعید ملکان دست به انتخاب کننده ایران بزند.

اما همین شنیده ها حکایت از این نیز دارد که به احتمال زیاد انتخاب فیلم درخت گردو ساخته محمدحسین مهدویان برای حضور در مراسم اسکار قطعی است. یعنی بر اساس شواهد موجود می توان گفت، درحالی که هنوز هیأت انتخاب تصمیمی نگرفته، اما درخت گردو محمدحسین مهدویان چمدانش را هم بسته و به زودی راهی اسکار خواهد شد.

به خصوص که موضوع این فیلم درباره بمباران شیمیایی سردشت آن را محبوب کسانی می کند که فکر می کنند اسکار جایی است که در آن گروه زیادی از مردم جمع می شوند و این فیلم را تماشا می کنند و پیام مظلومیت ما را در زمان جنگ دریافت می کنند!

معرفی کننده به اسکار

درحالی که هنوز سینمای ایران برخلاف بیشتر کشور های دیگر به طور رسمی کننده خود را برای حضور در اسکار معرفی نکرده است؛ باید توجه داشت که انتخاب کننده ایران در اسکار باید بر اساس چند مرحله انجام گیرد.

مرحله اول ارسال فهرست فیلم های واجد شرایط از سوی معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی است (همان پنج فیلم ذکرشده).

مرحله دوم، اما با معرفی اعضای هیأت انتخاب کننده اسکار توسط خانه سینما آغاز می شود؛ و بعد از معرفی این هیأت به فارابی، جلساتی برگزار شده و فیلم کننده اسکار انتخاب می شود.

شواهد موجود

اما شواهد موجود حکایت از این می کنند درحالی که هنوز این دو مرحله انجام نشده (یا رسانه ای نشده)، اما درخت گردو تا حد زیادی حضور خود در اسکار را قطعی می داند.

بر اساس قواعد اسکار که قرار بود در تاریخ بیست وهشتم فوریه سال 2021 (دهم اسفند 1399) برگزار شود، اما بعد از شیوع کرونا و تعطیلی سینما ها مقرر شده که به بیست وپنجم آوریل (پنجم اردیبهشت سال 1400) موکول شود، فیلم هایی که در رقابت اسکار شرکت می کنند، باید تا یازدهم آذرماه حداقل یک هفته نمایش تجاری (بلیت فروشی شده) را در کشورشان داشته باشند.

آشکارا همین بند است که سازندگان درخت گردو را واداشته چنین عجولانه فیلم را از هشتم تا سیزدهم آبان در کردستان به نمایش در آورند- تا هم فیلم واجد شرایط معرفی به اسکار شده باشد، هم با نمایش در تهران فرصت اکران عمومی فیلم را از دست ندهند و هم اینکه مجبور به نمایش درخت گردو در بازار کساد کرونایی حال حاضر نشوند.

برگ برنده

با توجه به تعجیل در اکران فیلم درخت گردو در کردستان و نیز برخورداری این فیلم از موضوعی محبوب برای مدیران می توان حضور این فیلم را در اسکار اگر نه صددرصد، که حداقل بسیار جدی دانست.

البته درخت گردو رقیبی جدی، چون خورشید مجید مجیدی دارد. به خصوص که مجیدی با حضور های متعدد و پیروز در عرصه جهانی (که آخرین مورد آن در جشنواره فیلم ونیز بوده) و نیز پخش و توزیع قوی جهانی فیلمش مزیت های آشکاری در قیاس با فیلم مهدویان دارد.

اما در نهایت به نظر می رسد که درخت گردو به دلیل موضوعش برگ برنده را در اختیار داشته باشد.

باید منتظر بود و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

درخت گردو که قبل از جشنواره فجر صحبت های زیادی درباره استاندارد های بالای آن می شد، با اینکه در جشنواره چندان مورد استقبال قرار نگرفت و حتی هواداران محفلی آقای کارگردان را هم ناامید کرد، اما مثل تقریبا تمام فیلم های محمدحسین مهدویان مورد حمایت رسانه ای و مدیریتی قرار گرفت و نه تنها یکی از مهم ترین جوایز جشنواره فجر را دریافت کرد، بلکه همین حالا هم گفته می شود مهم ترین حضور بین المللی سینمای ایران در سال 2020 را به نام این فیلم نوشته اند.

در فیلم درخت گردو که داستان مردی را روایت می کند که در فاجعه بمباران شیمیایی سردشت تمام خانواده اش را از دست می دهد؛ مهران مدیری، پیمان معادی، مینا ساداتی و مینو شریفی ایفای نقش می کنند. گفتنی است از عوامل این فیلم، محمدحسین مهدویان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و پیمان معادی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از آنِ خود کردند.

اکران کردستان

حیدر مرادی، مدیر امور سینمایی موسسه بهمن سبز حوزه هنری در استان کردستان درباره اکران یک هفته ای درخت گردو می گوید: این اکران با توجه به تقاضای عوامل این فیلم برای شرکت در اسکار به عنوان کننده ایران انجام می شود؛ چراکه طبق قانون اسکار لازم است آثار حداقل به مدت یک هفته اکران عمومی شده باشند.

این مدیر سینمایی به رغم شرایط کرونایی روز های اخیر و بالارفتن محسوس و ملموس تعداد ابتلا و تلفات انسانی این بیماری می گوید که مردم فرهیخته و سینمادوست کردستان را دعوت می کنم از این فرصت به وجود آمده در همکاری عوامل این فیلم با بهمن سبز استفاده کنند و به تماشای این اثر دوست داشتنی که یکی از تراژدی های تاریخ معاصر ما و ماجرای ظلم بزرگ رژیم بعث به مردم مظلوم سردشت است، بنشینند و به نوعی خاطرات گذشته خود را مرور کنند. تعداد سالن و صندلی اختصاص یافته به گونه ای هست که امکان حضور با فاصله برای مخاطبان فراهم شود.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43714

به "درخت گردو به اسکار می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخت گردو به اسکار می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید