خبرنگاران تاخت و تاز کرونا در آذربایجان شرقی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تبریز - خبرنگاران - با وجود هشدارها و توصیه های مکرر مسئولان بهداشتی آذربایجان شرقی، به واسطه کم توجهی بعضی شهروندان ویروس کرونا همچنان تاخت وتاز می نماید و شرایط این استان از نظر شیوع کرونا قرمز است.

خبرنگاران تاخت و تاز کرونا در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگاران، اگرچه پزشکان و محققان علوم پزشکی به دنبال یافتن واکسنی برای مهار ویروس کرونا هستند، با این حال هنوز کرونا نه تنها مهار نشده، بلکه به گفته محققان علوم پزشکی این ویروس جهش یافته و قدرت تکثیر آن سه تا پنج برابر افزایش یافته است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، همانند روزهای گذشته آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس به علت آمار بالای مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در شرایط قرمز قرار دارند.

این در حالی است که باز هم بنا بر اعلام وزارت بهداشت، شیوع این بیماری کشنده در استان خوزستان که تا همین چند روز پیش در وضع قرمز و خطرناک قرار داشت، به علت همکاری مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی، فرایند کاهشی به خود گرفته است و آمار ابتلا، بستری و فوتی های ناشی از کرونا بسیار کم شده است تا جایی که این استان را از چرخه قرمز و هشدار کرونا خارج نموده و حاشیه امنی را برای مردم رقم زده است.

اما به علت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی، نزدن ماسک و حضور در تجمعات خانوادگی و محیط های پر ازدحام، شیوع ویروس کرونا در شهرستان های مختلف آذربایجان شرقی گسترش یافته و زنگ خطر را به صدا درآورده است.

در حالی که کارشناسان امر از برپایی مجدد مراسم های عروسی و عزا و دورهمی های خانوادگی در باغات، به عنوان دلیل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان های قرمز آذربایجان شرقی سخن می گویند، از عادی انگاری مردم از بیماری و کم توجهی آنان به رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان راز شیوع کرونا در این شهرستان ها یاد می گردد.

در تبیین نقش مراسم های عروسی و عزا در افزایش مبتلایان به کرونا، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در یک جشن عروسی در یکی از روستاهای شهرستان خداآفرین 10 نفر و در یک مراسم دیگر در یک روستای شهرستان عجب شیر 18 نفر به کرونا آلوده شدند.

تأمل در چرایی این آمار و آرقام عظیم نشان می دهد که رعایت نکردن پروتکل بهداشتی با اولویت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی دلیل اصلی و بی چون و چرای قرمز شدن شرایط تعدادی از شهرستان های آذربایجان شرقی از نظر شیوع کرونا در روزهای اخیر بوده است.

در یکی از مجالس عروسی که در تبریز برگزار گردید، از 150 شرکت نماینده در عروسی 120 نفر به کرونا مبتلا شدند

شناسایی 50 کرونایی بعد از هر عروسی و عزا

رئیس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: بعد از برگزاری هر مراسم عروسی یا عزا حدود 50 نفر مبتلا به کرونا در میان شرکت نمایندگان شناسایی می کنیم.

سیمین خیاط زاده اضافه نمود: با وجود اینکه هنوز برگزاری مراسم های عظیم مانند عروسی ها و عزاداری ها در تعداد زیاد را توصیه ننموده ایم، اما متاسفانه مردم این کار را انجام می دهند.

وی اظهار کرد: هنوز به افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند، توصیه می کنیم در خانه بمانند و افرادی که به دلایل مالی مجبور به حضور در بیرون از خانه هستند، حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت و ناظران هم حتمابر نحوه اجرای آن نظارت نمایند.

وی با بیان اینکه هر روز نتیجه حدود 30 درصد نمونه ها در آزمایشگاه مثبت می گردد، گفت: خوشبختانه تعداد موارد فوتی هنوز چندان زیاد نیست، اما نسبت به هفته های گذشته افزایش یافته، اما درصد فوت همچنان چهار درصد است.

خیاط زاده اظهار کرد: بیماری در هفته های گذشته منجر به فوت افراد با سن پایین هم شده و افزایش ورود به بیمارستان ها را با شیب ملایم ملاحظه می کنیم.

وی گفت: افزایش افرادی که زیر ونتیلاتور هستند و حتی وجود یک نفر مبتلا هم ما را نگران می نماید و هشداری برای ما است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مردم باید به توصیه های بهداشتی توجه نمایند و خود و خانواده خود را گرفتار نسازند، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک از 15 تا 31 تیر ماه در شهرهایی با شرایط قرمز و نارنجی استان و در جاهای پرتجمع و پرازدحام ضروری شده است.

همه شهرستان های آذربایجان شرقی زرد و بیشتر قرمز است

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مردم باید به توصیه های بهداشتی توجه نمایند و خود و خانواده خود را گرفتار نسازند، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک از 15 تا 31 تیر ماه در شهرهایی با شرایط قرمز و نارنجی استان و در جاهای پرتجمع و پرازدحام ضروری شده است.

علیار راستگو اضافه نمود: در حال حاضر شهرستانی با شرایط سفید در استان نداریم و وضع همه شهرستان های استان زرد و بیشتر قرمز است.

وی تاکید نمود: همه کارکنان ادارات و مراجعان موظف به استفاده از ماسک هستند و مسئولان هم باید به هنگام مصاحبه از ماسک استفاده نمایند.

روزانه یک هزار نمونه برداری در آذربایجان شرقی انجام می گردد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه 61 درصد مردم تبریز و کمتر از این مقدار سایر شهرستان های استان پروتکل های بهداشتی را رعایت می نمایند، گفت: بعضی مواقع تا 40 درصد موارد نمونه برداری کرونا در آذربایجان شرقی در هفته جاری مثبت شده و ابتلا به این ویروس سیر صعودی دارد و در حال افزایش است که بیشتر مبتلایان حاصل حضور در میهمانی ها و مکان های پرازدحام است.

عباسعلی درستی با بیان اینکه علت افزایش شیوع بیماری در آذربایجان شرقی را رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و افزایش مراسم های عروسی و عزاداری است، اظهار کرد: روزانه یکهزار نمونه برداری در استان انجام می گردد که موارد مثبت آن از فروردین ماه بیشتر است.

وی ادامه داد: روزها و هفته های اخیر ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی در حالت هشدار یا قرمز قرار داشته و شیوع بیماری مرتب در حال افزایش است. درستی بیشترین مکان های ابتلا به کرونا را در آذربایجان شرقی مراسم های ترحیم، عروسی، دورهمی ها خاطرنشان کرد و اضافه نمود: بانک ها، دفاتر پیشخوان و پلیس به اضافه 10 و مطب های پزشکان دیگر مکان هایی هستند که بیشترین عامل بیماری هستند گرچه به پروتکل های بهداشتی هم عمل می گرددمراسم های عروسی، ترحیم، دورهمی ها، بانک، دفاتر پیشخوان و پلیس به اضافه 10 و مطب های پزشکان دیگر مکان هایی هستند که بیشترین عامل بیماری هستند گرچه به پروتکل های بهداشتی هم عمل می گردد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هشدار به مردم اظهار کرد: افزایش ابتلا به بیماری نشان می دهد که ویروس نه فقط ضعیف نشده بلکه اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم ویروس ما را غافلگیر می نماید.

محمدحسین صومی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز پیش از این با هشدار به مردم اعلام نموده بود که 90 درصد مبتلایان به کرونای آذربایجان شرقی در مراسم های عروسی و مکان پرازدحام به این بیماری دچار می شوند.

با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و خستگی و فرسودگی کادر درمان، بیم افزایش بیماری و غیرقابل کنترل آن می رود

خستگی کادر درمان و بهداشت آذربایجان شرقی از کرونا

در تبیین مسائل ناشی از کرونا، ذکر این نکته کافی است که تا به امروز سه پزشک و چهار پرستار در آذربایجان شرقی بر اثر ابتلا به ویروس، جان خود را از دست داده اند و 950 نفر از حدود 12 هزار کادر بهداشتی و درمانی درگیر با بیماری نیز بستری شده اند.

از سوی دیگر از مجموع 16 هزار بیماری که تا به امروز به کرونا در آذربایجان شرقی مبتلا شده اند، حدود 610 نفر، معادل حدود 3.8 درصد آنان جان خود را از دست داده اند که رقم قابل توجهی است.

همچنین نباید این نکته را ناگفته گذاشت که انجام روزانه نزدیک به یکهزار تست و پاسخگویی به خیل شهفرایندان مشکوک به کرونا، خستگی پنج ماهه کادر بهداشت و درمانی آذربایجان شرقی را دوچندان می نماید.

به جامعه پزشکی و پرستاری رحم کنید

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و پرهیز از حضور غیرضروری در بیرون،اظهار کرد: جامعه پرستاری و پزشکی ما بشدت،خسته شده اند؛ اگر به خودمان رحم نمی کنیم به جامعه پزشکی و پرستاری رحم کنید.

محمدحسین صومی با اشاره به اینکه تا این لحظه 950 نفر از خادمان سلامت در آذربایجان شرقی به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده اند، اضافه نمود: تا به امروز سه پزشک و 4 پرستار از این استان جان خود را به دلیل بیماری کرونا از دست داده اند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش بستری های بیمارستانی به نظر می رسد ویروس در حال گسترش است و آذربایجان شرقی در شرایط هشدار قرار گرفته است.

صومی گفت: تنها راه مقابله با شیوع کرونا در جامعه، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله یک و نیم متری است.

وی گفت: امکان انتشار ویروس بالا و با توجه به اجتماعات گسترده ای که در حال اجرا است، رفته رفته تعداد بیماران نیز در حال افزایش است بطوری که روزانه 400 نفر فرد مثبت در استان شناسایی می گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه روزانه 5 درصد مبتلایان شناسایی شده در استان را بچه ها زیر 15 سال تشکیل می دهند، اضافه نمود: در نیمه دوم اردیبهشت و اوایل خرداد تعداد بستری و فوتی ها کاهش پیدا کرد، ولی بعد از آن افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه امکان ابتلای مکرر به کرونا وجود دارد، اگر چه درصدش کم است، اظهار کرد: با استفاده از ماسک به همراه رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله یک و نیم متری جلوی انتشار ویروس گرفته می گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: عروسی ها و عزاداری ها به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی بیشترین کانون انتشار ویروس هستند.

وی ادامه داد: ما به مردم توصیه می کنیم برای تشییع پیکر عزیرانشان در تعداد محدود حضور یابند، ولی از طرف دیگر با برگزاری مجالس عزا در منزل، کانون انتشار ویروس می شوند، مراسمات عروسی در استان داشتیم که تعداد بسیاری در آن مراسم به کرونا مبتلا شدند.

نسبت به سلامت شهفرایندان مسئولیت اجتماعی داشته باشیم

به گفته پزشکان استفاده همزمان دو نفر از ماسک بیش از 90 درصد از ابتلا به کرونا محافظت می نماید

با وجود اطلاع رسانی در فضاهای رسانه ای و اجرای تمهیدات برای کاهش میزان شیوع بیماری کرونا، خانواده ها می توانند نقش مشخص نماینده ای در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ایفا نمایند.

راه اصلی مبارزه با بیماری کرونا، تقویت حس مسوولیت پذیری آحاد جامعه در زمینه پرهیز از حضور در تجمعات و مکان های شلوغ و ازدحام هایی از جمله مراسم های عروسی و عزا بوده که باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، آحاد مردم برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان خود، باید تاحد امکان از حضور در این اماکن خودداری نموده و در صورت احتیاج به حضور در آنها از ماسک و دستکش بهداشتی استفاده نموده و فاصله اجتماعی بیش از یک متری را رعایت نمایند.

خودداری از حضور در محل های پرازدحام با کاهش تجملات و تشریفات سنتی می تواند راهکاری موثر در برابر سیل و موج بلند و خطرناک شیوع کرونا باشد.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 36705

به "خبرنگاران تاخت و تاز کرونا در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاخت و تاز کرونا در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید